Followers

Saturday, November 14, 2015

SINDROM MARAH-MARAH

Ismaily Bungsu C's photo.

AGAMA Islam berkembang di Semananjung Malaysia pada abad ke-15 dan itu diusahakan sama secara gigih oleh Cheng HO dan Parameswara. Bila Parameswara ulang alik ke Tiongkok, ia lihat Islam di sana hebat dan kembali ke Melaka ia memeluk agama Islam dan menjadi raja pertama di melaka.

Sesudah itu pedagang2 dari Arab berdatangan sekaligus sama menyebar agama Islam berkenaan dan itu sejarahnya tetapi hujung abad ke12 terdapat batu bersurat di Trengganu dan itu menandakan bukti Islam sudah ada di Tanah Melayu abad berkenaan sebelum abad ke-15.

Sesudah abad ke-15 itu Islam terus berkembang dan Al Quran tentu saja menjadi panduan termasuk hadis nabi yang umumnya kita tahu mengajar kebaikan dan saling hormat sesama.

Bila Islam bertapak di hati penduduk di Semanjung dan terus melebar ke Sabah Sarawak sepatut umat Islam harusnya mengamalkan ajaran2 Islam itu sendiri dan antaranya tentu saja harus sabar dan siap menerima apa juga cabaran tanpa membalas sebalik menyampaikan amanah dan perintah Allah itu untuk kebaikan semua orang.

Yang saya perhatikan di Malaysia ini jelas umat Islam terkena penyakit SINDROM MARAH dan ini jelas orang islam kita rata2nya di kelilingi setan yang bergayutan di mana-mana.

Setan itu kerjanya menghasut agar yang dihasut itu jadi marah-marah dan melakukan sesuatu yang bertentangan dengan ajaran Islam itu sendiri.

Nabi ketika hidupnya pernah meninggalkan sobatnya yang memaki hamun dengan alasan setan datang berbondong dan malaikat lari.

Di sekitar kita ini orang Islam di Malaysia ini memang suka marah-marah dan kala ada anak cina makan daging babi ditujuk di F/book siap mahunya dikejar dan diajar siap ugut mahu dibunuh dan didendam setengah mati.

Nabi ketika ia suapi Yahudi yang buta dan Yahudi itu menyumpah maki Nabi, Nabi tidak peduli malah setiap hari ia suapi mulut yahudi itu dan sesudah Nabi Wafat barulah Yahudi tahu yang ia sumpah maki itu sebenarnya Nabi dan segara ia menangis minta diislamkan.

Kenapa saja kita tidak contohi sikap dan olah Nabi itu agar terus bersabar dan terus membawa kebaikan kepada semua orang dengan cara menunjukkan sikap yang berkasih sayang tak kira ia islam atau bukan atau sama ada ia binatang atau pohonan kala mereka itu ciptaan Allah yang satu.

Aneh bin ajaib, adalah yang orang Islam berhati tak bersih mahu dendam dan usaha menghina maki semula sebagai balasan sebalik itu mereka juga yang banyak sangat melanggar peraturan2 ajaran agama Islam sendiri.

Misalnya, siapa saja yang mengamalkan KORUPSI yang memang dilarang agama dan siapa saja yang tidak amanah terus mengGASAK wang simpanan khas untuk anak2 yatim, wang zakat, baitulmal, tabung haji dan segala macam.

Pemimpin kita kerusinya Perdana Menteri, hingga Timbalan dan menteri2 kabinet semuanya rata2 Islam agama berbangsa Melayu dan kemudian kerusi ketua menteri dan Menteri besar juga rata2nya Islam agama kecuali pulau pinang.

Berapa banyak kes rasuah tidak diheret ke mahkamah alasan tidak bukti sedang rumah harga berjuta, kereta mewah parking di halaman rumah dan anak berbelanja mewah macam taukeh judi di luar negeri.

Ada yang punya rumah 27 juta setelah duduki kerusi Menteri besar dan kala bicara dihukum setahun penjara sedang pencuri ayam penjara dua tahun. Adilkah hukum semacam ini?

Bila kita bercakap kasus ini, lalu kita pula masuk penjara dituduh menghasut fitnah sedang pencuri penyamun, perampok khazanah negara bangsa bebas ke sana sini dan bebas marah2 setiap orang yang membangkitkan isu sebenar di depan mata.

Memang orang2 kita dilanda penyakit sindrom marah2 dan ini sama sekali tidak boleh dijadikan contoh dan kesannya yang dulu siap mengangkat bandera PAS kalangan orang india dan cina, sekarang sudah menjauh sebab kelak khuatir dikatakan BARUA dan Pil kuda.

Mereka lebih khuatir kala seorang PM mengatakan BANGSAT yang tak menyokong BN tetapi menerima Br1M atau khuatir dikatakan HARAMJADAH.

Kesannya orang bukan islam menjadi waswas dan mula tidak yakin dan percaya meski Islam itu sebenarnya membawa ajaran yang baik buat semua bangsa umat di dunia.

Sindrom marah. Sedih sangat bha!



ISMAILY BUNGSU
sabah
14/11/2015

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.