Followers

Thursday, November 5, 2015

Rokok elektrik mungkin kena cukai eksais FMT Reporters


s-subramaniam,vape

Kerajaan melihat dari sudut undang-undang sebelum cukai eksais dikenakan ke atas rokok elektrik
KUALA LUMPUR: Kementerian Kesihatan sedang mengkaji keperluan untuk mengenakan cukai eksais terhadap rokok elektronik termasuk vape.

Ia bagi menghalang tabiat itu daripada menjadi budaya dalam kalangan rakyat Malaysia.

Menterinya, Datuk Seri Dr S Subramaniam berkata, kajian terhadap keperluan itu disebabkan perisa yang terkandung dalam cecair rokok elektronik mempunyai nikotin yang juga bahan terkawal.

“Kalau e-cigarette (e-rokok) yang mempunyai nikotin, kami mempunyai kuasa di bawah undang-undang untuk memberi layanan kepada e-cigarette sama macam rokok, bermakna kalau rokok dikenakan cukai eksais, e-cigarette pun kena cukai eksais, tapi itu kami sedang kaji dari segi undang-undang.

“Nikotin ialah bahan terkawal di bawah Akta Racun 1952. Sesiapa yang menjual nikotin perlu memohon permit daripada biro farmasi, jadi jika tiada permit ia adalah satu kesalahan dan boleh diambil tindakan,” katanya kepada pemberita di Lobi Parlimen.

Dr Subramaniam berkata, perkara itu juga bagi menghalang budaya vape menggantikan budaya menghisap rokok selepas kementerian ‘berperang’ berpuluh tahun untuk menangani isu merokok.

“Dalam masa hanya setahun, pengguna e-cigarette dan vape telah meningkat dengan ketara. Kini terdapat lebih satu juta pengguna. Ini adalah satu perkembangan yang membimbangkan,” katanya.

Sebagai contoh, beliau merujuk sebuah video yang menjadi viral di media sosial yang menunjukkan seorang lelaki menawarkan rokok elektronik kepada kanak-kanak berusia tiga tahun.

Dr Subramaniam berkata kementeriannya bertanggungjawab untuk menghantar mesej tegas bahawa rokok elektronik boleh membawa kesan buruk dalam jangka panjang ke atas kesihatan manusia.

“Mesej kami adalah mudah. Kami mahu menghentikan rakyat Malaysia daripada vaping sama ada terdapat larangan atau tidak. Mungkin kesannya tak nampak hari ini tapi nampak dalam lima atau 10 atau 15 tahun lagi,” katanya.


FMT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.