Followers

Friday, November 13, 2015

PRU-14 : KITA BAKAL ‘ BAKUCAMBAI”

Ismaily Bungsu C's photo.

INI kalilah kita sudah di ambang pintu PRU-14 dan tidak lama lagi semua bakal berkeliaran keluar dari gua kesan lama BATAPA menuntut ilmu.

Dunia politik di Sabah bakal BAKUCAMBAI katanya orang brunei dan ramailah datang 

BAURUNG-URUNG siap semuanya bijak sangat bicara soal politik mengalahkan professor dan kekadang saya jadi geli hati.

Kenapa saya berkata demikian?

Apa kita tidak tahu? Di Sabah ini dalam BN termasuk PAKATAN HARAPAN sudah punya sekitar 10 parti dan kemudian ditambah dengan 13 parti makna semuanya 23 parti.

Sabah ini memang hebat kaya dengan parti dan sekaligus kaya dengan presiden PARTI dan bayang saja kalau semua parti sertai BN makna dalam BN itu majoritinya dari Sabah. Bukankah itu aneh dan lucu malah beruk2 di Sipilok juga ketawa terbahak-bahak hingga terberak terkencing meneliti sikapnya bangsa kita di Sabah ini.

Pecah dan perintah dan memang begitulah niatnya BN dan apakah ini tidak diketahui atau banyaknya parti ini sengaja untuk menonjolkan diri kala dalam parti yang sedia ada gagal untuk ke depan dan lalu ditubuh parti agar sama seiringan dengan presiden parti2 lain?

Memang aneh bin ajaib!

Di mana saja pejabat2 mereka kalangan parti baru? Siapa2 saja ahli2 mereka itu dan apakah sudah mula bergerak atau kesan tak bergerak dilontar alasan “MAIN DIAM2 SAJA” konon tak boleh bising-bising bergerak secara senyap2 macam biawak. Begitukah cara berparti?

Nanti masa election deposit untuk 60 DUN dan 25 MP sekurang mesti ada satu juta termasuk cetak poster, gaji paca, letak poster, minum makan ceramah/sewa kenderaan dan segala macam. Parti pemerintah berbelanja mungkin satu RM1 juta untuk satu kawasan Parlimen yang didapatkan dari RM2.6 bilion dan yang di Sabah bagaimana?

Lucu dan kelakar!

Dalam lucu dan kelakar, aneh bin ajaib itu, maka BN terutama PBS, UPKO dan PBRS ketawa terbahak-bahak dan monyet ambok juga sama ikut tertawa dan pembangkang siap berangan tinggi mahu menggapai bulan konon tapi terus ke pentas terbuka dan berkata “ Ini kalilah!”

Kekadang berangan seperti Mat Jenin itu ada juga bagusnya tetapi takut pula pinang yang dipanjat tumbang di tiup angina dollar dan akhirnyanya ampai-ampai MENGURAPAI. Kena panggil bomoh dari gunung untuk menghantar jampi serakah.


Kesian orang kita ini!


ISMAILY BUNGSU
13/11/2015

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.