Followers

Thursday, November 5, 2015

Mengapa DEIG terima tawaran pinjaman jika belum operasi? - FMT Reporters


DEIG Azmin ALi

BN Selangor mahu Azmin Ali membentangkan aset milik negeri yang dicagarkan untuk membuat pinjaman bank itu.
 
SHAH ALAM: Barisan Nasional (BN) Selangor mempersoal bagaimana Kumpulan Pelaburan Darul Ehsan Berhad (DEIG) yang hanya dijadual beroperasi tahun hadapan boleh menerima tawaran pinjaman bank.

Setiausaha Ahli Dewan Undanan Negeri (ADUN) BN Selangor, Budiman Mohd Zuhdi juga mempersoalkan apakah cagaran yang telah dibuat oleh kerajaan negeri pimpinan Mohamed Azmin Ali bagi membuat pinjaman itu.

“Azmin perlu membentangkan secara telus, lengkap dan komprehensif kesemua aset milik negeri yang telah dicagarkan kepada bank untuk menerima tawaran pinajaman tersebut,” katanya dalam sidang media di Lobi Dewan Negeri Selangor pada Rabu.

Budiman berkata, pinjaman itu mungkin ada kaitan dengan kenyataan Azmin pada Selasa yang memaklumkan Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB) gagal membayar hutang kepada kerajaan negeri berjumlah RM413.2 juta.

Katanya, kenyataan Azmin seolah-olah memberi isyarat bahawa DEIG akan mengambilalih hutang itu daripada KDEB menerusi pinjaman bank.

Dia berkata, DEIG menerusi anak syarikatnya, DEIG Land Sdn Bhd merancang untuk mengambil alih Kumpulan Hartanah Selangor Bhd (KHSB) yang merupakan syarikat pelaburan hartanah di bawah KDEB.
Menurut pelan asal, Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) mengambil alih KHSB termasuk kesemua aset-aset hartanah.

“Kami difahamkan program penyelesaian asal menjadualkan PKNS membeli sebahagian daripada bank tanah KHSB dan KDEB yang bernilai RM1.02 bilion. Hasil transaksi tersebut kemudiannya akan digunakan oleh KDEB untuk melunaskan pinjamannya dengan kerajaan negeri.

“Bukankah semua pihak berdepan dengan risiko amat tinggi sekiranya aset bernilai RM1.02 bilion dicagarkan apatah lagi oleh sebuah syarikat sendirian berhad yang hanya bernilai RM2 (DEIG), ” katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.