Followers

Sunday, October 18, 2015

SABAHAN BELUM CUKUP BERANI

Ismaily Bungsu C's photo.

( di depan kecut di belakang bukan main)

KALAU saya katakan Sabahan ini penakut, tentu ramai melenting dan marahkan saya tetapi rasanya cukup kalau saya katakan sabahan belum cukup berani.

Kalau kita nilai pejuang dulu rata2 yang melawan Inggeris dan jepun kebanyakannya bukan orang kita tetapi orang luar seperti albert kwok dari sarawak dan yang lain bukan bangsa lokal kecuali Antanom dan kamunta, ambo ali dan ada lagi.

Dalam keadaan sekarang siapa saja yang berani menanduk? kalau adapun macam KERANGA takut2 undur dan bila dikasih habuan terus senyap dan lupa perjuangan bangsanya sendiri sebab kekenyangan yang menyebabkan perut mereka boroi berheretan di jalan sambil hidung besar memanjang.

Inikah yang namanya berani? siapa saja yang berani itu dan apa sudahnya?

Keberanian yang saya maksudkan bukan saja berani melawan dan hujjah sambil mendepani, tetapi berani untuk berubah hijrah dari yang lama tua renta kepada yang muda bergaya perintah cara baru adil dan saksama demi anak bangsa.

kalau memang berani, sila ubah pangkahan di PU14 nanti dan jika parti sama juga yang juara, maka saya rasa orang kita memang tidak berani dan bolehlah dikatakan PENAKUT. Ya, memang penakut kecut.

Jika penakut maknanya bukan seorang lelaki tetapi pondan tiada sifat kelelakian dan itu cukup memalukan.
Marah? silalah sebab saya siap untuk dimarah



ISMAILY BUNGSU
sabah
18/10/2015

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.