Followers

Friday, October 23, 2015

SABAH : KENAPA BANYAK PARTI?

Ismaily Bungsu C's photo.

MULAnya saya tak mahu cakap tapi saya cakap juga meski ada marah. kalau ada marah, tidaklah saya peduli. Marah, sila sajalah!

Sabah memang banyak parti. kalau sabah unik kesan budayanya itu tidak hairan tapi kalau unik banyak parti itu bukan baik tapi ada niat lain itu. masa kamu tidak tahu atau pura2 tidak tahu barangkali

Apa niat lain itu? nah inilah yang mahu saya cakap sebab rasanya belum ada yang cakap dan kalau adapun ada tak berani sebab bakal kena marah kalau terus cakap. susah kalau sakit jantung kena marah silap2 jalan terus.

kali ini saya cakap dan kalau marah tidak saya peduli sebab saya suka terus terang kalau saya tidak suka. tak guna simpan2 punya bikin panas saja.

kamu tahu sabah ada 13 buah parti baru. mana sudah parti2 baru itu? siapa presiden dan siapa setiausahanya dan di mana pejabatnya setiap 60 dun dan 25 MP? saya tak nampak dan kalau ditanya mereka konon gerak diam2 tak mahu bising2.

perlukan parti gerak diam2 dan kalau begitu apa saja tujuannya tubuh parti itu sedangkan rakyat tidak tahu di mana pejabat, berapa ahli dan siapa ketuanya.

Ah, ini ada niat tersirat tersurat?

Kalau di Sabah ini hanya ada satu dua parti maka itu jelas untuk terpilih jadi calon agak susah dan untuk jadi mudah ditubuh parti baru makna ada 60 dun dan 25 MP siap ditandingi makna bersaing sebaris dengan BN dan PR tentulah gagah kelihatannnya meski susah menang.

Parti kecil2an ini yang entah di mana pejabatnya akan muncul bergerak bila PRU-14 nanti dan di situ kita lihat publisti di sana sini konon mereka ada pengikut seribu dua orang dengan harapan bisa dibeli oleh parti nasioal dan ini juga satu perniagaan yang menguntungkan.

Cara kedua mungkin parti kecil ini gabung dengan BN sama macam MCA. MIC di Sabah meski punya ahli seorang dua, tetapi bisa jadi calon dan parti2 lain sokong dalam kumpulan makna adalah muka sedikit alias menumpang kasih dan ini akan jadi nyata nanti/kalau tidak dibeli.

Inilah kemugkinan2 sebab kita tahu parti kecil2 tidak akan dapat menambat hati rakyat kesan kemudahan kurang tidak sama macam PBS menang tahun 1985 yang berdasar sokongan solid Cina dan KDM. KDM pecah seribu dan cina solid ke DAP sekarang.

Sebenarnya BN memang suka d Sabah banyak sangat parti sebab itulah caranya untuk pecah undi di Sabah dan rata2 rakyat yang jadi pemimpin semacam TERSIHIR strategi BN dan ini akan terus memudaratkan Sabahan.


ISMAILY BUNGSU
sabah
23/10/2015

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.