Followers

Friday, October 23, 2015

PRU-14: BERPECAH TETAP KALAH

Ismaily Bungsu C's photo.

SEBIJAK mana kita berteori dan memberikan pendapat, sudah terang bersuluh lagi jelas menjadi kesilapan besar kita akan kalah jika tak bersatu melawan BN.

Parti kecil di Sabah yang tidak bertaraf parti Nasional seperti PKR, DAP, PAS dan BN tidak akan berjaya kuasai kerajaan pusat yang semestinya menangi lebih 112 kerusi MP. Ini hakikat jelas tak boleh dihindari faktanya.

Tidak menjadi kesalahan menyokong parti tempatan tetapi yang jelas parti tempatan tidak akan tanding 222 kerusi MP dan itu sudah jelas tidak akan duduki kerusi kerusi kerajaan persekutuan yang banyak berkuasa di Malaysia.

Tidak duduki kerusi kerjaan persekutuan, maka itu jelas sama seperti sekarang BN akan terus perintah dan keadaannya akan sama Sabahan tidak akan berubah malah akan lebih teruk dipermainkan oleh kerajaan Barisan Nasional jadi terus miskin papa kedana.

Parti tempatan mungkin akan tandingi 25 kerusi MP di Sabah sahaja dan ini tidak akan menyengat/pun belum pasti apakah parti tempatan akan meraih kesemua 25 kerusi MP itu atau gagal menangi satupun seperti di PRU-13 yang lalu.

Kalaulah parti tempatan termasuk 13 parti yang baru dilulus penubuhannya
ikut mencuba bertanding di PRU14 akan datang, itu jelas semacam sistem pecah dan perintah dan hakikatnya ini menyenangkan BN menyelesaikan kerja2 mereka untuk muncul juara di peringkat nasioal nanti/sesungguhnya inilah yang BN mahukan sebenarnya.


Saya melihat rata2 parti tempatan ini begitu ghairah mahu meletakkan calon dan usaha mahu mencapai niat mendapat title Yang Berhormat tanpa memikirkan kasus pecah dan perintah itu dan kesannya tetap sia-sia dan ini semacam sengaja korbankan Sabahan untuk terus diperintah oleh BN yang memiskinkan Sabahan.

Parti2 pembangkang di Sabah haruslah mengutamakan visi menumbangkan BN dan caranya semua kena bersatu, duduk semeja dan buang sikap ego dan sombong serta takbur dan semua harusnya memikirkan kepentingan rakyat Sabah dengan cara menumbangkan BN lawan secara "satu lawan satu"

Kalau parti tempatan punya fikiran demi sabahan, maka pasti inilah sahaja caranya untuk menumbangkan BN, meski tak tumbang sekurang2nya sedikit menyumbang untuk membolehkan parti bukan BN memenangi lebih 112 kerusi MP nantinya untuk membolehkan duduki kerusi putrajaya demi melaksanakan AUTONMI di Sabah dan laksana perjanjan P63.

Sebalik kalau parti pembangkang lain enggan mematuhi atau sepakat menumbangkan BN, barangkali benarlah dikatakan orang mereka ini kuda pacutan untuk memecah undi dan rela membiar BN terus berkuasa dan jika ini terbukti maka rakyat Sabah harus membuka mata lebar2 untuk elak diri mereka dijadikan alat demi kepentingan diri mereka sendiri.

Rakyat Sabah sudah cukup menderita dan dalam kadaan UMNO/BN sekarang kucar kacir dan keadaan ekonomi Malaysia jatuh merundum paling teruk dan hidup rakyat kian menderita, maka PRU14 merupakan peluang terbaik dan tidak boleh tidak parti tempatan kena kejasama dengan PARTI NASIONAL iaitu parti PKR/DAP/Amanah yang dinamakan HARAPAN PAKATAN.
Fikir2lah secara lojikanya


ISMAILY BUNGSU
sabah
23/10/2015

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.