Followers

Monday, October 12, 2015

Penemuan Bangkai Pesawat MH370: Polis Filipina Bingung


Penemuan Bangkai Pesawat MH370: Polis Filipina BingungKOTA KINABALU: Polis di selatan Filipina bingung mengenai dakwaan penemuan bangkai pesawat yang mempunyai bahagian dicat bendera Malaysia ditemui di dalam hutan sebuah pulau terpencil di wilayah itu.

Seorang pegawai kanan polis Filipina di Wilayah Autonomi Islam Mindanao (ARMM) itu berkata tiada laporan diterima mengenai insiden pesawat terhempas di kepulauan tersebut.

"Kami akan melakukan pemeriksaan tetapi sekiranya terdapat mana-mana pesawat terhempas di dalam wilayah ini, orang awam pastinya akan memaklumkan kepada pihak berkuasa.

"Sehingga hari ini, tiada laporan diterima," kata pegawai kanan polis, Superintendan Rodoleo Jocson yang berpangkalan di Maguindanao yang bidang kuasanya meliputi wilayah Tawi Tawi.

Ketika dihubungi The Star pada Ahad, Jocson berkata beliau berasa pelik terhadap dakwaan penemuan bangkai pesawat di Pulau Sugbay di Tawi Tawi.

"Tiada sebarang laporan polis dibuat kepada balai polis di wilayah Tawi Tawai mengenai penemuan bangkai pesawat," kata Jocson.

Pada Sabtu, seorang juruteknik audio visual berusia 46 tahun membuat laporan di balai polis Sandakan yang mengatakan saudaranya dari Pulau Sugbay menemui sebuah bangkai pesawat di sana pada awal September lalu.
Dalam laporan tersebut, lelaki itu mendakwa anak saudara lelakinya bersama beberapa yang lain sedang memburu burung apabila menemui bangkai pesawat di pulau itu.

Mereka mendekati bangkai pesawat berkenaan yang kemudiannya menemui tulang manusia.

Mereka turut menjumpai rangka manusia di kerusi juruterbang dengan tali pinggang keledar yang masih dipasang.

1
 
Mereka kemudiannya mengambil sebuah bendera yang ditemui di dalam bangkai pesawat tersebut sebelum meninggalkan kawasan itu.

Lelaki tersebut mengatakan bahawa dia memaklumkan kepada polis mengenai bangkai pesawat itu mungkin milik pesawat yang hilang tahun lalu.

Pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH370 yang membawa 239 penumpang dan anak kapal hilang pada Mac tahun lalu dalam penerbangannya dari Kuala Lumpur ke Beijing.

Sejurus insiden itu, usaha pencarian pesawat tersebut khususnya di selatan Lautan Hindi masih dipergiatkan.-mstar


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.