Followers

Wednesday, October 14, 2015

Muharam bulan penuh makna

Nurliyana Abdullah's photo.

hari ini titik mula sejarah bulan penuh makna penuh sejarah sengketa perang segera dihentikan sinisnya lebih hebat banding itu.

secara umumnya islam itu agama keamanan bukan agama nafsu yang akur mahunya syaitan yang berjanji rosakkan anak-anak adam agar sengketa berbunuh sesama.

hari ini tarikh awalnya pertama dinamakan 1 muharam yang niat sebenar agar kita ini terus berlarian di jalan illahi terisi dengan sikap dan olah bak di syurga.

sekian waktu kita lalui jalan yang salah api sekitar kita membakar dan terus membakar dengan segala macam cara yang akhirnya ada yang jatuh gagal mencapai keinginan yang dimahu berdasar hukum Illahi.

di sepanjang jalan ada saja onar dan api yang siap kita hadapi kesan perbuatan yang sama sekali tidak bertamadun.

baik di halaman rumah atau dalam rumah termasuk sekitar lokasi kita kerja mulut dan olah kita ada saja yang tidak kena bertentangan sekali dengan sikap yang Allah mahukan.

Ada yang sikapnya hipokrit menunjuk-nunjuk tetapi hati penuh bobrok dan jahat sedang Allah itu melihat dan memerhati malah pencuri kertas karbon tidak akan selamat di mahkamah Allah, inikan pula pencuri wang milik syarikat tempat kita berkerja.

bukan saja itu kala di pejabat kita dikehendaki berkerja 8 jam tetapi waktu berkerja hanya sekitar 3-4 jam sedang yang lain diguna untuk hal-hal lain yang tidak berkaitan seperti ambil hantar anak, hantar suami/isteri itu juga tidak amanah meski beribu alasan yang diberikan.

sinisnya bulan muharam ini ialah bukan saja hentikan peperangan atau hentikan sengketa, malah muhasabah atau sedar diri dalam apa jua segalanya tindakan kita.

yang muslim teruslah menggapai bulan illahi untuk menjadi insan baik dan yang disenangi semua orang termasuk menjadi muslim baik yang boleh dicontohi oleh mereka yang tidak muslim agamanya.



salam muharam buat semua
NURLIYANA ABDULLAH
tenom

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.