Followers

Friday, October 9, 2015

Matthias kecam Najib dan sekutunya 'bacul'



Peguam yang ditahan Matthias Chang menyifatkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak dan para sekutunya sebagai 'bacul'.

"Penangkapan dan penahanan saya adalah cerminan kepada sifat pengecut perdana menteri dan kroninya, kalangan anggota Majlis Tertinggi Umno, yang 'setia tapi tak cerdik'," kata Chang dalam satu kenyataan.

Chang, bekas setiausaha politik kepada Dr Mahathir Mohamad, ditahan bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (Sosma) hari ini.

Seperti anak guamnya, bekas pemimpin Umno Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan, yang memfailkan beberapa laporan terhadap 1MDB di luar negara, Chang juga ditahan bawah Seksyen 124K dan 124L Kanun Keseksaan berkaitan tindakan sabotaj dan cubaan mensabotaj negara.

Peguam itu turut membangkitkan semula cabarannya kepada Najib dan pemimpin Umno pada 25 September lalu yang, meminta mereka menyatakan kesediaan untuk mati demi maruah Melayu ekorn perhimpunan Baju Merah yang diadakan sembilan hari sebelum itu.

Selain perdana menteri, Chang mencabar Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Zahid Hamidi, pemimpin Umno Datuk Seri Mohd Ali Rustam, Datuk Ahmad Maslan, Datuk Seri Ismail Yaakob Sabri, Tan Sri Annuar Musa, Datuk Abdul Rahman Dahlan, dan Datuk Seri Azalina Othman Said supaya mogok lapar.

"Saya mencabar kamu semua untuk mogok lapar dengan saya demi menyatakan bahawa kita bersedia untuk mati kerana perjuangan masing-masing," katanya.

Pada 2010, Chang juga telah mengadakan mogok lapar semasa dipenjara selama sebulan di Penjara Kajang selepas didapati bersalah kerana menghina mahkamah.

Beliau mengakhiri mogok sembilan hari kemudian selepas dipujuk oleh Dr Mahathir.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.