Followers

Tuesday, October 13, 2015

'Kita lapor, tapi kita kena tangkap' - Tun M


'Kita lapor, tapi kita kena tangkap' - Tun MPUTRAJAYA: Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata penahanan bekas Naib Ketua Umno Batu Kawan Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan dan peguamnya, Matthias Chang adalah satu penyalahgunaan kuasa dan tindakan terdesak untuk mendiamkan pengkritik.

Dr Mahathir berkata rakyat Malaysia bernasib malang apabila pihak berkuasa memberi ‘mesej’ bahawa tindakan akan diambil terhadap mereka yang melaporkan sesuatu kesalahan mengenai pemimpin tertinggi negara.

 "Mereka guna perkataan ‘sabotaj’ dari sudut pandangan mereka sendiri. Mereka ketepikan suara dan protes rakyat, kerajaan tidak berfungsi seperti sepatutnya.

"Ini perkara biasa... kita lihat kesalahan kita lapor, tapi sebaliknya pihak berkuasa tangkap kita. Undang-undang untuk kebaikan rakyat bukan untuk untuk kerajaan sahaja…Khairuddin terpaksa buat laporan di luar negara kerana Peguam Negara tak ambil tindakan. Lapor saja, bukan dia pergi pasang bom atau guna senjata,” katanya pada sidang media khas di Yayasan Kepimpinan Perdana di sini, Isnin.

Sidang media yang berlangsung selama lebih satu jam itu turut dihadiri Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin, Naib Presiden Umno Datuk Seri Shafie Apdal, Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah, veteran Umno Tan Sri Sanusi Junid dan bekas Menteri Pengangkutan Tan Sri Ong Tee Keat.
Kesemua mereka hadir bagi menyatakan sokongan dan persamaan pendapat bahawa penahanan Khairuddin dan Matthias adalah satu penyalahgunaan undang-undang dan bagi memberi tekanan kepada pihak berkuasa supaya mereka dibebaskan.
dd

Dr Mahathir berkata, sidang media melibatkan pemimpin dan bekas pemimpin negara ini adalah bagi menunjukkan negara berada pada tahap kritikal dari segi kepimpinan, ekonomi dan perpaduan."Kami setuju bahawa kerajaan telah menyalahgunakan kuasa. Rakyat perlu tahu dan kerajaan perlu respons…bebaskan mereka serta-merta (Khairuddin dan Matthias), jangan tahan orang di bawah Sosma. Sosma berkaitan keganasan.

"Sebagai warga emas yang pernah berkhidmat kepada negara, kami rasa perlu datang bersama dan berbuat sesuatu," tegas beliau.Mengenai kemungkinan ditahan atau dikenakan tindakan oleh parti, Tun M berkata semua mereka berdepan risiko."Seseorang harus mengambil risiko untuk suarakan perasaan dan pandangan tentang kerajaan yang tidak mengambil kira kepentingan rakyat.

"Saya juga seperti orang biasa, mungkin ditahan cuma saya harap kerajaan gunalah undang-undang dengan betul, jangan salah gunakannya," katanya.Dalam pada itu, Dr Mahathir juga menegaskan bahawa tindakan untuk menjatuhkan kerajaan adalah perkara biasa yang berlaku di mana-mana negara demokrasi pada setiap masa, justeru itu tidak wajar ia dikaitkan dengan keganasan.-Mstar


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.