Followers

Tuesday, October 20, 2015

Ketua Pmbangkang Yang Berwibawa !!

Orenji Ren Oren's photo.

Tahniah kepada Dr Wan Azizah Wan Ismail Presiden Parti Keadilan Rakyat kerana berani kedepan dan memikul tanggungjawab membawa suara rakyat Malaysia memfailkan sendiri usul tidak percaya kepada Parlimen Malaysia mengikut perintah tetap 26, dengan beri notis 14 hari. 

Sedikit kontroversi yg dimainkan mereka yang 'buta politik' yg mengatakan LGE tidak bersetuju dengan usul undi tidak percaya kepada PM Najib Razak. Soalan aku mudah, dari mana korang belajar politik dan siapa guru korang dalam politik ni sampai bebal sangat?? 

Memang sebaiknya Ketua Pembangkanglah yang sewajarnya membawa dan membentangkan usul tidak percaya ke atas Ketua Kerajaan. 

Tugas membawa usul yg maha besar dan mustahak ini tak bolehlah diserahkan kepada wakil rakyat biasa. 

Terdapat protocol yang tersirat dan tersurat dalam setiap organisasi... 

Contohnya, jika sesebuah negara hendak mengecam tindakan negara lain dalam Dewan Rakyat, ia hendaklah dikemukan oleh PM / Presiden negara itu atau mereka yg berpangkat tertinggi dan bukannya Ahli Parlimen biasa. Ini protokol yg biasa diikut oleh banyak negara maju didunia walaupun tidak ada black n white menyatakan Ahli Parlimen biasa dilarang membuat demikian.

Jelas disini Ketua Pembangkang bukan akur tapi ikut kebenaran dan protokol sebagai sebuah gabungan parti2 pembangkang. 

Aku setuju dgn LGE, 'ini bukan permainan guli' yg sape sape pun boleh lontar. Pekara sebesar dan penting ini mmg patut dan wajib dibentang oleh orang yang berstatus Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia... 

Tiada masalah besar dalam Pakatan Harapan. Isu asasnya kini siapa dan kaedah bagaimana usul ini dibawa. Tapi keyboard worrior 'x cukup ilmu' mula spin cerita membayangkan sesuatu yg mereka sendiri x arif, tak kurang juga yg 'buta politik' dah mula merapu pula.. 

Malah yang 'pandai tapi buat2 bodoh' pun bersuara mewakili satu entiti politik yg tidak berpihak pada Pakatan Harapan mula kedengaran suaranya.

Bagi mereka yang familiar dengan sains politik, mereka akan faham apa yg dimaksudkan oleh CM Lim Guan Eng.. Ini bukan bermakna aku menjilat LGE. Kita sekarang harus sedar, belajarlah apa itu 'real politic', sampai bila nak main politik hoya hoya cakap kosong kedai kopi atau hanya bergegar atas pentas ceramah sahaja???

Pentingnya ilmu politik, fahami apa itu 'real politic', fahami apa itu 'Politic Democration Hierarchy' dan 'Political Hierarchy of Needs'. Perkara sepenting ini memang tak sepatutnya diusulkan oleh Ahli Parlimen biasa. Kita ada Ketua Pembangkang Parlimen. 

Tapi kalau korang rasa korang dah cukup hebat walaupun hanya melalak dalam media sosial, apa kata kalau korang je naik yang bawa usul ni??? 

Oopppssss, sori, korang x layak sebab korang bukan Ahli Parlimen pun.. 

Hanya berstatus cai politikus yang menjadi pengikut buta tuli dan mereka yg hanya tau melalak siang malam dalam media sosial dengan hujah dangkal tanpa pengetahuan asas politik.


Maaf, posting aku agak keras sedikit.. Siapa makan cili dia terasa pedasnya..

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.