Followers

Sunday, September 6, 2015

Zahid: Ada 'hikmah' insiden pijak gambar PM, Hadi


Zahid: Ada 'hikmah' insiden pijak gambar PM, HadiTimbalan Perdana Menteri Datuk Seri Zahid Hamidi percaya ada "hikmah" berlakunya insiden gambar Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak dan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dipijak oleh peserta BERSIH.

"Mereka salah perhitungan, (iaitu individu) yang pijak gambar Najib dan Hadi. Ada hikmah, ada 'blessing in disguise' (rahmat yang tersembunyi).

"Hikmahnya orang PAS pun marah dengan tunjuk perasaan BERSIH 4.

"Insya-Allah, bukan atas nama politik, tapi atas nama pemimpin mereka dihina dan pemimpin kita dihina. Umno dan PAS akan ambil tindakan yang sama terhadap mereka yang terlibat," katanya.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucapan perasmian mesyuarat perwakilan Umno Masjid Tanah.

Naib presiden Umno itu berkata jika mana-mana pihak tidak bersetuju pendapat dengan mana-mana pemimpin, mereka tdak sepatutnya memijak gambar pemimpin itu.

Sementara itu, menteri dalam negeri mengesahkan setkat jam 8 pagi ini, sebanyak 267 laporan polis dibuat terhadap empat indvidu yang didakwa melakukan insiden tersebut.

"Jadi kamu tak payah suruh kami ambil tindakan, tindakan sedang diambil," kata Zahid yang juga MP Bagan Datoh. [Baca berita asal]
Sementara itu, Bernama melaporkan Zahid menegaskan tiada lagi amaran kepada pihak yang menganjurkan perhimpunan haram di negara ini sehingga mengganggu perpaduan dan ketenteraman rakyat yang telah terjalin sejak sekian lama.

1

Ahmad Zahid berkata pihak polis akan segera mengambil tindakan tegas bukan saja kepada penganjur tetapi juga peserta yang jelas melanggar undang-undang negara.

"Selepas ini, jangan marah polis, jangan marah Kementerian Dalam Negeri dan jangan marah kerajaan, sebaliknya marah diri sendiri. 

Walaupun Akta Perhimpunan Aman mengizinkannya, tetapi jika lokasi yang digunakan itu tidak digazetkan (untuk perhimpunan) tindakan tegas menanti mereka.

"Ini negara demokrasi buat cara demokrasi. Suka saya sebut, penganjur perhimpunan haram berkenaan tidak akan terlepas daripada tindakan undang-undang," katanya.-Mkini

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.