Followers

Wednesday, September 9, 2015

VIDEO - Hanya PAS Perjuangkan Islam, Khurafat Yang Wajar Dihapuskan




Baiah Taklik Talak Tiga: Ahli Akademik Kritik PAS

Tindakan Pas mengenakan syarat baiah yang berserta lafaz taklik talak tiga kepada ahlinya yang dipilih menjadi calon pilihan raya, dikritik kerana mencampuradukkan politik dengan hukum agama.

Malah apa yang dilakukan itu sehingga meruntuhkan institusi rumah tangga seperti apa yang berlaku kepada wakil rakyat parti itu yang kini telah ‘melompat’ ke Parti Pekerja Malaysia.

Dekan Kolej Undang-undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa, Universiti Utara Malaysia (UUM), Profesor Madya Dr Ahmad Marthada Mohamed berkata, apabila politik cuba dikaitkan dengan agama, ditambah pula menerusi pelaksanaan yang tidak jelas seperti sumpah baiah dan taklik, ia jelas mengundang masalah besar kepada masyarakat.

“Pas tidak sepatutnya menggunakan baiah seperti ini sewenang-wenangnya kerana kesannya sangat besar, bukan sahaja melibatkan parti bahkan membabitkan rumah tangga dan hubungan kekeluargaan ahli politik yang melafazkan sumpah (taklik) itu,” katanya.

Ahmad Marthada menyatakan sumpah baiah yang berserta lafaz taklik dibuat oleh pemimpin Pas itu ialah sesuatu yang tidak wajar kerana ia berkaitan jatuh talak kepada isteri.

“Ini sebenarnya bertentangan dengan ajaran Islam sendiri di mana baiah yang dilakukan selalunya melibatkan ketaatan kepada perkara -perkara yang dibenarkan dalam agama, bukan melibatkan perceraian dalam keluarga.


“Perkara ini seolah-olah isteri yang tidak berdosa akan menjadi mangsa keadaan. Tambah merumitkan keadaan kerana sebilangan pemimpin Pas telah melakukan bai’ah sedemikian dan mereka kini menjadi ahli kepada sebuah parti lain,” katanya.

Beliau turut mempersoalkan status baiah yang dilafazkan kerana ia persoalan agama, bukan lagi politik.

“Adakah sah baiah itu sebenarnya? Ia kini ialah persoalan agama, bukan lagi persoalan politik,” katanya. -SH



ULASAN GB

Sudah banyak pihak yang menentang Baiah Talak 3 yang dikenakan oleh PAS kepada ahlinya yang dipilih menjadi calon pilihan raya.

GB tertarik dengan satu pandangan bahawa jika PAS ingin meneruskan untuk memaksa baiah talak tersebut dilaksanakan, maka ia perlu dimasukkan di dalam Perlembagaan PAS bahawa bukan saja kepada wakil rakyatnya, malah juga kepada semua mereka yang ingin menyertai PAS.

Ada berani?

Kedua, GB tertarik juga kenyataan Dr. Rozaime Ramle di atas yang menyatakan bahawa:

"Islam milik bersama bukan hanya milik Pas sahaja. Saya nak pecahkan KHURAFAT, bukan hanya Pas yang faham Islam. Orang lain pun ada yang faham Islam. Apabila tidak bersama bukan bermakna dia menentang. Ada benda yang kita boleh duduk sekali. Berkawanlah dengan orang-orang yang membuat kerja dakwah".

"JANGAN MENDABIK DADA hanya kita seorang yang buat kerja dakwah. Setiap orang berjuang di bidang masing-masing.."


Sebelumnya beliau menyatakan bahawa "Bai'ah (Sumpah) boleh dirungkai dengan membayar kafarah" dan terdapat beberapa ulama seperti Ibnu Taimiyyah dan Said Hawa menyatakan demikian.

Mengenai penubuhan Parti Amanah Negara, satu status dari Ust. Saiful Islam atau nama sebenarnya Haszrizal Abdul Jamil amat menarik perhatian:


Alhamdulillah, penubuhan Parti Amanah Negara nampaknya telah berjaya menjadi jambatan kepada pertubuhan-pertubuhan Islam yang besar di negara ini seperti ABIM, JIM, IRC dan lain-lain untuk meneruskan kerja-kerja Islam di dalam kerangka yang amanah, progresif dan peduli.

Ini bertepatan dengan hadith Nabi saw.

"Sesungguhnya ummatku tidak akan bersatu dalam kesesatan" - riwayat Ibn Majah.

Sesungguhnya memang benar kata-kata Ust Saiful Islam, Islam itu menghimpun bukan mengusir. Jika ada jemaah yang mengusir, maka fahamlah kita bahawa ia bukan jemaah Islam yang sebenar. 



Kelab Greenboc



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.