Followers

Wednesday, September 30, 2015

Umat Islam boleh lakukan lebih baik bantu pelarian Syria, titah Sultan Nazrin


Sultan Perak Sultan Nazrin Shah bertitah, umat Islam perlu belajar daripada sejarah tentang bagaimana universiti pertama di dunia, Universiti Al-Qarawiyyin menempatkan umat Islam di Eropah apabila mereka diusir semasa penjajahan Sepanyol pada abad ke-15.

Sultan Perak Sultan Nazrin Shah bertitah, umat Islam perlu belajar daripada sejarah tentang bagaimana universiti pertama di dunia, Universiti Al-Qarawiyyin menempatkan umat Islam di Eropah apabila mereka diusir semasa penjajahan Sepanyol pada abad ke-15.

Sultan Perak Sultan Nazrin Shah berharap umat Islam boleh melakukan dengan lebih baik bagi menangani krisis pelarian Syria.

Baginda bertitah sejak beberapa minggu lepas dunia menyaksikan nasib pelarian Syria dalam keadaan terdesak terpaksa melarikan diri ke Eropah dan sebaliknya tidak ke negara-negara Islam yang berjiran.

Sultan Nazrin bertitah baginda amat tersentuh apabila seorang pelarian Syria, membandingkan Canselor Jerman Angela Merkel dengan Raja Abyssinia, Negus, yang masyhur kerana memberi perlindungan kepada kaum Muslimin semasa hijrah pertama pada zaman Nabi Muhammad SAW.

"Seorang lagi pelarian Syria berkata: "Kami akan memberitahu anak-anak kami kaum migran Syria meninggalkan negara mereka untuk datang ke Eropah sedangkan Mekah dan bumi Islam adalah lebih hampir dengan mereka," katanya.

Sultan Nazrin bertitah demikian dalam ucapan khas bertajuk "Reclaiming Education in Muslim Universities for the 21st Century" pada Sidang Kemuncak Pemimpin Universiti Negara-negara Islam Sedunia 2015 (WICULS), di Putrajaya, hari ini.

Sultan Nazrin bertitah umat Islam perlu belajar daripada sejarah mereka sendiri tentang bagaimana universiti pertama di dunia, Universiti Al-Qarawiyyin menempatkan umat Islam di Eropah apabila mereka diusir semasa penjajahan Sepanyol pada abad ke-15.

"Malah sesetengah daripada mereka meneruskan pengajian di sana. Hasilnya, bandar Fèz (di Maghribi) menjadi terkenal sebagai tempat berlindung bagi orang yang terpaksa berpindah dari negara sendiri pada masa itu, dan penempatan mereka berhampiran universiti di kota lama masih kekal sehingga hari ini," titah baginda.

Menurut Pesuruhjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa Bersatu bagi Pelarian (UNHCR), kira-kira 150,000 pelarian Syria mencari perlindungan di Kesatuan Eropah sejak perang saudara meletus pada Mac 2011.

Dalam pada itu, Sultan Nazrin bertitah, universiti perlu melahirkan bukan sahaja individu yang mempunyai pengetahuan luas dan kebijaksanaan kritikal tetapi juga mereka yang mempunyai tatasusila moral dan kepekaan sosial.

"Ia harus menjadi institusi yang pada dasarnya boleh berkembang, malah mengubah kehidupan manusia secara material dan kerohanian," titah baginda.

Bagaimanapun, titah Sultan Nazrin, peranan tradisional universiti dalam konteks kemanusiaan berubah sejak bermulanya Revolusi Perindustrian.

Baginda bertitah universiti semakin menyimpang daripada misi sejarah sebagai tempat transformasi manusia, bagi mencari ilmu dan pemahaman bagi tujuan sendiri, untuk menjadi tempat latihan graduan untuk memenuhi keperluan industri dan perniagaan.

"Peranan asal transformasi universiti mungkin diancam kepupusan jika kita terus memenuhi kehendak dunia material yang mementingkan materialistik semata-mata," titah baginda.

Baginda menambah atas sebab inilah pemimpin universiti dan pentadbir tidak harus melupakan misi asal "Metafizik" dan perlu memberi perhatian terhadap peranan transformasi yang harus dimainkan oleh universiti dalam masyarakat. – Bernama, 29 September, 2015.


- See more at: http://www.themalaysianinsider.com.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.