Followers

Sunday, September 13, 2015

Tidur Lama Boleh Akibatkan Migrain ! Apa Lagi Sebab Lain? Posted by Kita Bantai


Migrain

Bila rasa sakit kepala je, kita akan cepat-cepat ambil ubat dan tidur untuk hilangkan rasa sakit tersebut.

Tapi, lama-kelamaan, sakit kepala menyerang lagi dan makin teruk. Itu tandanya anda diserang migrain.

Sebenarnya migrain disebabkan oleh cara pemakanan dan tabiat harian anda. Tidur juga menjadi punca anda diserang migrain. Apa lagi sebab lain?

Makan tidak menentu


Bila makan tak menentu, pasti anda akan migrain akan menyerang. Jika anda makan tak ikut waktu, kadar gula dalam darah menurun dan mencetuskan serangan migrain.

Tidur berlebihan


Tidur memang baik untuk kesihatan dan elakkan dari keletihan. Tapi kalau tidur secara berlebihan, anda juga boleh diserang migrain.

Stres


Kajian menunjukkan apabila anda stres, kebarangkalian untuk diserang migrain tinggi. Ini kerana, apabila anda stres, terjadi peningkatan hormon kortisol yang boleh mencetuskan migrain.

Bersukan tanpa memanaskan badan


Pernah tak anda bersukan lepas tu sakit kepala? Ini mungkin disebabkan anda tidak memanaskan badan terlebih dahulu. Itu pentingnya warm up sebelum bersukan!

Kurang minum air
 

Minum air bukan sahaja baik untuk kulit, ia dapat menghindarkan anda daripada migrain. Ini kerana air putih adalah salah satu cara untuk oksigen masuk ke pembuluh darah otak.

PERHATIAN: "Semua artikel dalam blog ini dikongsikan untuk tujuan ilmu pengetahuan dan masih boleh dibincangkan dan dipersoalkan

kebenarannya. Ketepatan dan kesahihan maklumat dalam blog ini perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan penyebaran maklumat palsu atau fitnah. 
 
Sebarang maklumbalas berkaitan boleh diajukan kepada kami di kitabantaiinfo [at] gmail [dot] com"

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.