Followers

Monday, September 21, 2015

Pemimpin Pemuda Umno mahu PAC dibubar, ahli ditukar


Pemimpin Pemuda Umno mahu Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) dibubarkan, dengan mendakwa ahli PAC disyaki memberi maklumat salah kepada media asing.

"Penjualan maklumat siasatan yang sulit sedangkan siasatan masih belum dimuktamadkan adalah satu jenayah yang amat serius dan boleh menzalimi pihak yang sedang disiasat.

"Pada waktu yang sama, ia adalah satu permainan persepsi yang jahat yang bukan sahaja boleh mendatangkan kesan buruk kepada 1MDB, tetapi juga kepada ekonomi negara.

"Saya dengan ini mendesak agar polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) segera menyiasat setiap anggota PAC," kata Exco Pemuda Umno Armand Azha Abu Hanifah.

Dalam kenyataanya juga, beliau turut menggesa PAC dibubarkan dan melantik anggota baru yang lebih berintegriti dengan menggantikan anggota sedia ada yang didakwanya "lebih suka bermain politik dan intergriti diragui".

Minggu lepas The Wall Street Journal (WSJ) melaporkan bahawa AS$ 1 bilion (RM4.2 bilion) bayaran daripada firma pelaburan 1MDB kepada International Petroleum Investment Co (IPIC) yang berpangkalan di Abu Dhabi, didakwa hilang.

1MDB mengesahkan bahawa pembayaran telah dibuat kepada IPIC untuk menamatkan pilihan.
Bagaimanapun, 1MDB berkata pihaknya tidak boleh bercakap untuk IPIC mengenai apa yang berlaku kepada wang tunai.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.