Followers

Tuesday, September 15, 2015

Beberapa bahagian ucapan dari Almarhum Tok Guru Nik Aziz, aku salinkan.


Abe Is's photo.

Mohon faham ape yg dsampaikan oleh Almarhum demi kebaikan bersama, amnya kita yg beragama islam ni.
"(Aku) buat mu manusia ada lelaki ada perempuan, ada bangsa-bangsa, ada kabilah-kabilah, ada etnik-etnik... sengaja (Aku) buat"

KERANA APE...????

Supaya kamu kenal mengenal, bukan untuk bertengkar dan berbalah. Mung cina, aku melayu...pastu bertengkar...itu kerja bodoh.. Islam kata, saya melayu bukan saya nak..kebetulan saya di beri melayu, di beri nama melayu. U cina... bukan u nak, tapi kerana lahir cina.


Jadi, cina ni pemberian Allah, melayu pun pemberian Allah, kurniaan Allah. Saya melayu, misalnya.. saya nak jadi cina tak boleh, nak ubah pun tak boleh.. kerana ini pemberian asli. Saya nak makan ubat ke nak jadi cina..??? Cina nak kena makan ubat ke jadi melayu..?? Tak boleh. 

Sepatutnya perkara ini tidak di jadikan isu, kerana sorg dijadikan tinggi dan sorg rendah nak buat macamana??? Satu org cantik dan satu org tak cantik.. nak buat mcmana..?? PEMBERIAN ALLAH... 


Oleh : Almarhum Tok Guru Nik Aziz
 


Salinan : Abe Is

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.