Followers

Thursday, August 20, 2015

PAS; KESAN SALAH TINGKAH ( kita sayang PAS tetapi apakan daya...)


 
SESUNGGUHNYA adanya ALLAHYARHM TG NIK AZIZ dulu PAS kian mendapat tempat di hati mereka yang bukan muslim terutama kalangan Tionghua dan India disamping yang intelek, tetapi kesan salah tingkah maka kita tahu juga apa sudahnya.

PRU13 DAP dan PKR bersama PAS dalam kumpulan dinamakan PR telah meraih undi 52% sedang BN hanya 46% plus, kesan BN menang lebih 33 kerusi MP maka berjayalah Najib duduki kerusi PM dan memerintah.

Lalu Anwar meramal di musim PRU14, PR akan memperolehi 60% pengundi dan ini secara tidak langsung BN bisa diramal akan tersungkur, tetapi dalam keadaan kapal UMNO bakal tersungkur, tiba2 HADI pula buat masalah yang difahami bakal kawini UMNO dan sekian lama berjinak dengan UMNO dan kurang mesra dengan DAP dan selalu saja mencari helah untuk tidak bersama tetapi masih "sayang2 "kasih.

Kesan Hadi sendiri menimbulkan masalah, lain dikata lain jadinya dan kalangan intelek disingkir diatur caranya secra halus, maka ini kesannya bermula titik runtuhan sedikit demi sedikit dan kesannya lagi dalam muafakat sudah ditubuh Gerakan Harapan Baru.

Dan saya perhatikan pemimpin dan ahli PAS yang terlibat dengan Gerakan Harapan Baru (GHB) mula sudah meletakkan jawatan masing-masing dalam parti Islam itu selepas nama parti baharu diumumkan.

Langkah ini diambil menjelang penubuhan parti Islam baharu dinamakan Parti Amanah Rakyat (Amanah) yang akan diperkenalkan kepada umum semasa sambutan hari kemerdekaan negara 31 Ogos ini.

Mengikut perlembagaan PAS, selepas menyertai parti baharu, keahlian dalam parti Islam itu akan gugur secara automatik.

Petang ini satu sidang media khas akan diadakan di kawasan Parlimen Kota Raja bagi mengumumkan peletakan jawatan masing-masing di peringkat cawangan dan kawasan.

Selain meletakkan jawatan, 9 cawangan PAS dijangka dibubarkan di kawasan Kota Raja hari ini apabila semua AJK mereka menyertai GHB.

Lebih 30 pemimpin dan AJK kawasan serta cawangan termasuk pimpinan Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) akan hadir pada sidang media ini/ini kenyataan yang dikeluarkan penggerak GHB Kota Raja hari ini.

Ahli Parlimen Kota Raja Dr Siti Mariah Mahmud adalah Ketua Wanita GHB yang kini dalam proses mendaftarkan nama parti mereka.

Selain Kota Raja, PAS kawasan Kelana Jaya yang dipimpin Izham Hashim selaku yang dipertua kawasan juga dijangka akan mengambil langkah sama.

Ini kerana, selain Izham yang merupakan penyelaras GHB negeri Selangor, majoriti AJK PAS kawasan Kelana Jaya adalah penyokong GHB.

Walaupun sebahagian pemimpin cuba memujuk ahli mereka agar kekal dengan parti itu, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengambil sikap berbeza.

Hadi menyifatkan keluarnya pemimpin dan simpatisan GHB daripada PAS sebagai satu langkah pembersihan kepada parti itu tetapi hakikat nyata hanya Hadi saja tahu betapa mereka dalam kekhuatiran yang amat sangat.

Seorang meninggalkan parti, maka tentu anak bini famili ada yang ikut sama dan bila 1000 orang terlibat, maka kita tahu akan kesannya dan jika tiang2 sesebuah rumah mula patah dan melarikan diri, maka sebuah rumah akan mudah jatuh tersungkur.

Kita lihatlah nanti apa sudahnya dan GHB tetap gah menjulang PR bersama DAP dan PKR untuk siap hadapi PRU14 dan PAS akan terkapai2 sendirian melawan BN atau kawini BN bakal menjilat ludah yang dihambur dulu.

PKR dan DAP serta GHB tetap melawan BN meski mati dan lawan tetap lawan undur tidak sekali.

 
ISMAILY BUNGSU
sabah
19/8/2015

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.