Followers

Friday, July 10, 2015

Ust Ahmad Awang adalah aktivis Kesatuan Ulama Sedunia lebih awal dari Hj Hadi !

 

Mufti Besar Palestin, Sheikh Hussein bersama 5 pesrta multaqa' Uklama Sedunia menerima plaque logo Palestin sempena majlis penutupan multaqa'

1. Ramai yang tidak mengetahui bahawa Kesatuan Ulama Sedunia Cawangan Malaysia telah ditubuhkan sejak dua tahun yang lalu.Presidennya ialah Ust Abd Ghani Shamsudin. Manakala timbalannya ialah Ustaz Ahmad Awang.

2. Kesatuan Ulama Sedunia Cawangan Malaysia adalah penganjur bersama Persidangan Pembebasan Masjid al-Aqsa dan Ummat tertindas yang diadakan di Hotel Grand Bluewave, Shah Alam, Selangor Darul Ehsan pada 17-18 Mei 2014 yang turut dihadiri oleh 200 delegasi dan pembicara dari negara Mesir, Lubnan, Turki, Palestine, Indonesia, Kemboja, Iran Qatar, Syria, Thailand India dan Myanmar.

Ucaptama majlis tersebut telah disampaikan oleh Presiden PAS, Hj Abd Hadi Awang dan Mantan Timbalan Perdana Menteri Malaysia, DS Anwar Ibrahim. Sila baca mengenainya di sini

3. UAA dan DSAI telah menerima jemputan ke Persidangan Kesatuan Ulama Sedunia di Turki, pada 22 Ogos 2014 lalu.

Tetapi DSAI tidak dapat hadir walaupun dijadualkan untuk menyampaikan ucapannya pada persidangan tersebut.

Pada persidangan inilah Hj Hadi telah dilantik menjadi Naib Ketua III kesatuan tersebut bagi menggantikan kekosongan akibat penarikan diri Pak Nur Hidayat daripada Indonesia sebagai mewakili rantau Malindo/Asia.

UAA bersama Sheikh Hussein dan tetamu khas multaqa' Dr Ali Velliyati

4. Pada 16 Mei 2015 yang lepas, UAA, Ustaz Ghani Sahamsuddin dan Cikgu Azmi Hamid dijemput sebagai mewakili Persatuan Ulama Sedunia cawangan Malaysia menghadiri satu program 'Global Convention Of Scholars For Palestine' yang berlangsung di Beirut selama seminggu.


Bagaimanapun kedua-dua mereka Ustaz Ghani Sahamsuddin dan Cikgu Azmi Hamid tidak dapat hadir bersama ke program tersebut. Baca di sini

5. Pada 12 Nov 2014 , orang terkanan al-Qaradhawi, Dr Mahyudin Ali, Setiausaha Kesatuan Ulama Dunia telah datang ke Malaysia atas urusannya dengan Bank Negara Malaysia.

DSAI mencuri masa Dr Mahyudin dari tugas rasminya itu dengan mengadakan majlis secara kecilan di kediamannya di Segambut pada sebelah malamnya kerana esoknya, Khamis 13 Nov 2014, DSAI akan berangkat ke Amerika Utara. DSAI menjemput "office bearers" Kesatuan Ulama Dunia Cawangan Malaysia. Hj Hadi juga turut dijemput, tapi beliau tidak hadir.

5. Pada hari Jumaat 14, Nov 2014, Kesatuan Ulama Sedunia Cawangan Malaysia mengambil kesempatan menjemput Dr Mahyudin Ali untuk merasmikan penubuhannya di pejabat MAPIM di Kampung Baru Kuala Lumpur.

TGHH juga telah dijemput atas kapasitinya sebagai Naib Ketua III namun sekali lagi, Hj Hadi tidak hadir... 6. Hj Hadi gagal hadir pada majlis di rumah Anwar itu kerana menurut menantu Hj Hadi yang dimaklumkan kepada UAA, dia terpaksa menghadiri satu program di tempat lain. 7.

Tetapi sewaktu UAA dan Fawaz berbual-bual dengan Dr Mahyudin Ali, mereka terkejut apabila Dr Mahyudin berkata, beliau dimaklumkan oleh menantu Hj Hadi yang kononnya Hj Hadi sedang bermusafir , yakni berada di luar negara.

(Bercanggah dengan perkara 6). Ustaz Ahmad Awang, walaupun telah lebih awal terlibat dengan Kesatuan Ulama Sedunia ini berbanding dengan orang lain di Malaysia, (tak mahu sebut nama...hahahaha) beliau tidak pulak nak heboh sangat macam orang lain.

UAA telah berjaya mengadakan Persidangan Antara Bangsa mengenai Pembebasan Masjid al-Aqsa dan Ummat tertindas yang diadakan di Hotel Grand Bluewave, Shah Alam, Selangor Darul Ehsan pada 17-18 Mei 2014, walaupun tanpa menggunakan gambar al-Qaradhawi pada iklannya dan tanpa menggunakan perbelanjaan besar sampai mencecah RM1 juta macam yang orang Marang buat....

Saya paparkan cerita ini sekadar untuk memberi pencerahan mengenai wujudnya Kesatuan Ulama Sedunia Cawangan Malaysia dan mendedahkan aktivitinya dalam menganjurkan Persidangan Pembebasan Masjid al-Aqsa dan Ummat tertindas.

aL-Husseyn.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.