Followers

Friday, July 24, 2015

Selamat Tinggal kekasihku, jangan kau ratapi pemergian ku ...

 

Pengarah pilihan raya baru PAS, Datuk Mustafa Ali dilihat telah cuba memujuk ahli-ahli Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) supaya terus kekal bersama PAS.

Mustafa berjanji bahawa parti itu akan meletakkan calon lebih ramai bukan Islam dalam pilihan raya akan datang.

Mustafa dalam satu kenyataan sebelum ini berkata : "Sekarang ini rasanya PAS akan bersendiri.

Kita akan mengukuhkan sayap penyokong. Jadi Malaysia akan melihat lebih ramai calon bukan Islam diketengahkan PAS dalam pilihan raya.

"Kita tiada halangan, jadi kita bebas tanding semua kerusi, termasuk kerusi DAP," kata Mustafa.

"Anda rasa calon PAS bukan Islam boleh menang terhadap calon DAP bukan Islam? Mustahil!" Begitulah sinisnya reaksi dari seorang pemimpin DHPP Richard Wong Chee Chew, dari Langkap, Teluk Intan.

Pengerusi DHPP Perak, S. Naliraja berkata ramai anggota DHPP negeri ini, yang semuanya terdiri daripada bukan Islam dan jumlah 17,000, turut kecewa dengan cara pemimpin-pemimpin parti "progresif", seperti bekas Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu, yang lebih dikenali sebagai Mat Sabu dan Ahli Parlimen PAS Parit Buntar Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa, telah disingkirkan oleh puak ulama konservatif dalam pemilihan parti bulan lalu.

Mujahid, bekas ahli jawatankuasa kerja PAS pusat sejak 2005, juga bertanggungjawab menubuhkan DHPP bukan Islam.

"Ramai berkata mereka menyertai DHPP 'kerana pemimpin progresif seperti Mat Sabu dan Mujahid dan tidak suka cara pemimpin-pemimpin ini telah ditendang keluar.

Naliraja berkata ramai anggota DHPP itu merasakan bahawa jika pemimpin progresif boleh dikeluarkan, ia juga akan menjadi mudah bagi penyokong orang bukan Islam untuk dihapuskan juga.



Nampaknya Mustafa terpaksa berputeh mata dan menggigit jari kerana DHPP tidak semudah itu mahu dipergula-gulakan.

Malah PAS Perak juga akan meratap pilu pada hari minggu ini kerana DHPP Perak merancang untuk keluar beramai-ramai menyokong Gerakan Harapan Baru (GHB) yang akan menjelajah Ipoh nanti.

Pengumuman mereka dijangka selepas mesyuarat Gerakan Harapan Baru (GHB) - sebuah gerakan baru progresif PAS - di Ipoh Ahad ini.

GHB diterajui oleh pemimpin-pemimpin PAS yang progresif yang menyokong kerjasama politik dengan PKR dan DAP dan yang mengambil pendekatan politik yang lebih terbuka dan inklusif. Pelan untuk GHB adalah untuk berusaha ke arah membentuk sebuah parti yang tersendiri, yang akan membuka jalan kepada gabungan pembangkang baru.



Gerakan ini muncul selepas pemimpin progresif PAS telah disingkirkan dalam pemilihan parti baru-baru ini, yang turut menyaksikan parti Islam yang melanggar hubungan dengan DAP mengenai isu hudud, berakhir Pakatan Rakyat. ~ sumber

Manjung Mari.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.