Followers

Friday, July 17, 2015

Selamat Hari Raya...Ini Hadiahku, Teruskan Jihad Hingga Hari Kiamat! Posted by Ibnu Hasyim

 

TERFIKIR-FIKIR aku, apa hadiah hari rayaku untuk pelayar-pelayar weblogku yang budiman..

Hadiahku Hanya Ucapan..
Kepada yang Islam kita diamanatkan, 'Teruskan Jihad Hingga Hari Kiamat'.
Kepada Yang Non Islam, 'Fahamilah Kalimah Jihad, Untuk Damai Bukan Untuk Jadi Teroris..'

Sikit Huraian..
Dalam Al-Qur`an disebutkan,


  • “Wahai orang-orang beriman! Barang siapa di antara kamu yang murtad (keluar) dari agamanya, maka Allah akan mendatangkan suatu kaum; Dia mencintai mereka dan mereka pun mencintai-Nya, dan bersikap lemah lembut terhadap orang-orang beriman, tetapi bersikap keras terhadap orang-orang kafir, yang berjihad di jalan Allah, dan tidak takut terhadap celaan orang yang suka mencela.” (QS. Al-Maidah: 54)

Ayat di atas menyebutkan bahawa salah satu sifat kaum yang dipuji oleh Allah adalah mereka ‘berjihad fi sabilillah’. Jihad fi sabilillah pada ayat di atas diungkapkan dengan menggunakan fi’il mudhari (akan kerja yang sedang dan atau akan dilakukan).

Salah satu dari fungsi dari fi’il mudhari’ adalah untuk menyatakan suatu perbuatan yang akan terus terjadi. Dengan demikian, ayat ini mengisyaratkan bahawa jihad akan terus ada dan terjadi selama Islam dan umat Islam masih ada di muka bumi ini. (Yusuf Al-‘Uyairi, Tsawabit ‘ala Darb al-Jihad)
  • Selain pada ayat sebelumnya, pada ayat lainnya Al-Qur'an juga menyebutkan, “Dan perangilah mereka itu sampai tidak ada lagi fitnah dan agama hanya bagi Allah semata …” (QS. Al-Anfal: 39)
Selamat Hari Raya Aidil Fitri..
Maaf zahir batin.

  
 
 
Ikhlas dari:
 
Ibnu Hasyim
Alamat: ibnuhasyim@gmail.com        
15 Julai 2015 KL

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.