Followers

Sunday, July 26, 2015

PAS perlu ubat 'cirit-birit mulut' kata Mahfuz

 
 

  Ketika tahap sokongan pengundi bukan Melayu - terutamanya komuniti Tionghua - semakin merosot, PAS tidak bertindak bijak sebaliknya menghamburkan "cirit-birit mulut" yang belum terubat.

Bekas Ketua Penerangan PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata, PAS wajar menumpukan usaha mengawal pengundi teras - iaitu Melayu Islam - agar tidak hilang atau merosot menjelang pilihan raya umum ke-14.

Pada masa sama, kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu, PAS berusaha memulihkan kepercayaan pengundi bukan Melayu Islam khususnya masyarakat Tionghua.

"Tetapi apa yang berlaku kesan di sebalik setiap perkataan yang dihamburkan ialah ia seumpama cirit-birit mulut yang perlu dicari ubat bagi segera menghentikannya," kata beliau dalam kenyataan dikeluarkan hari ini.

Dalam kenyataan sama Mahfuz menjangkakan PAS bakal kehilangan undi yang ketara sama ada daripada masyarakat Melayu atau bukan Melayu ekoran kemelut dihadapi bersama Pakatan Rakyat.

Katanya, apa yang penting ketika ini ialah langkah pimpinan PAS memperbaiki keadaan.

"Sehingga sekarang saya belum nampak sesuatu yang dilakukan. Malah apa yang saya lihat ialah beberapa tindakan dan kenyataan yang dibuat oleh Pimpinan PAS bakal mengundang kemerosotan sokongan pengundi Islam Melayu itu sendiri.

"Respon PAS terhadap Gerakan Harapan Baru (GHB) memperlihatkan kerisauan, kebimbangan dan ketakutan PAS terhadap kemunculan kumpulan tersebut. Kenyataan mengecam GHB dan pimpinannya membuka ruang untuk ahli PAS memberikan respon yang baik terhadap gerakan itu," katanya.

Tambah beliau, kenyataan di kalangan pimpinan PAS yang disiarkan akhbar Harakah hanya akan memburukkan lagi keadaan.

Mahfuz merujuk kepada tulisan disiar akhbar rasmi PAS yang menuduh ahli serta pimpinan dari latar belakang kumpulan lain - seperti Jemaah Islah Malaysia dan Ikram - sebagai perosak parti.

"Semua harus mengakui sedikit sebanyak kekuatan yang ada pada IKRAM yang mempunyai rangkaian di pelbagai peringkat akan menjejaskan kekuatan PAS," katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.