Followers

Sunday, July 5, 2015

Akibat menteri undang-undang ditangkap berbohong dengan ijazah palsu .....

 
Zack Ahmad's photo. Lebih 1,400 guru sekolah rendah telah berhenti kerja sedang siasatan dijalankan ke atas kelayakan palsu, kenyataan dari seorang pegawai pendidikan di India timur sejak beberapa bulan kebelakangan ini. 

Mungkin lebih ramai lagi akan meletakan jawatan sebelum akhir tempoh pengampunan yang membolehkan guru-guru di Bihar berhenti untuk mengelakkan tindakan undang-undang kerana memalsukan ijazah mereka, kata setiausaha utama jabatan pendidikan negeri RK Mahajan. 

Mei lalu, Mahkamah Tinggi mengarahkan siasatan ke atas 350,000 guru sekolah rendah di negeri ini berikutan kebimbangan bahawa sehingga 25,000 telah menyertai sekolah kerajaan tanpa latihan yang sewajarnya. 

Ramai meletakan jawatan sebelum mahkamah memerintahkan pengampunan pada bulan lepas, yang berakhir pada 9 Julai. 

"Kita akan tahu jumlah guru-guru yang mengambil kesempatan daripada penangguhan itu selepas tamat tempoh pengampunan." 

Mahajan berkata beliau tidak fikir akan timbul masalah dengan berkata "tidak akan ada vakum dalam sistem pendidikan". 

Tetapi beliau memberi amaran tindakan keras terhadap guru-guru yang mengambil keputusan untuk kekal dengan sijil palsu, mengatakan "ini adalah satu perbuatan jenayah. Mereka mungkin dikenakan penjara".

"Siasatan itu mengesahkan kelayakan semua guru di negeri ini yang menyertai sejak 2006", berikutan kempen pengambilan besar-besaran oleh kerajaan negeri. 

Menjadi tajuk utama bulan lepas selepas menteri undang-undang Delhi, Jitendra Singh Tomar, ditangkap kerana didakwa berbohong tentang ijazahnya. Kualiti pendidikan, terutamanya di kawasan luar bandar, adalah masalah utama di India. 

Ramai guru gagal untuk menunjukkan sehingga kelas kerap, meninggalkan rakan-rakan terbeban. Lebih separuh daripada kanak-kanak di kawasan luar bandar masih tidak dapat membaca teks asas dalam bahasa mereka sendiri selepas tamat lima tahun persekolahan kerajaan, satu kajian tahunan dengan menjalani pendidikan dan penyelidikan kumpulan India Pratham dilaporkan. ~ sumber



HARAPAN DAN IMPIAN BARU.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.