Followers

Wednesday, June 3, 2015

‘Tahaluf siyasi’ PAS bersifat sementara, kata Haron Din OLEH DIYANA IBRAHIM

Mursyidul Am PAS Datuk Dr Haron Din semasa menghadiri Muktamar Dewan Ulamak ke-54 hari ini di Gombak, Selangor.

Mursyidul Am PAS Datuk Dr Haron Din semasa menghadiri Muktamar Dewan Ulamak ke-54 hari ini di Gombak, Selangor.

Mursyidul Am PAS Datuk Dr Haron Din mengatakan hari ini, tahaluf siyasi parti Islam itu dengan Pakatan Rakyat (PR) termasuk kerjasama dengan bukan Islam bagi tujuan memenangi Pilihan Raya Umum (PRU) adalah bersifat sementara.

Haron mendedahkan, PAS bersetuju untuk bertahaluf siyasi dengan PR selepas merujuk kepada Majlis Syura Ulama untuk meneliti keputusan tersebut.

Katanya pada ketika itu, Majlis Syura Ulama berpandangan tahaluf siyasi dengan PR adalah keperluan sementara yang dilihat dapat memberikan kemenangan PAS dalam pilihan raya.

"Sebelum melangkah kepada tahaluf siyasi  PAS merujuk kepada Syura Ulama untuk dapat kepastian kerjasama itu mengikut syariah atau tidak.

"Syura sudah sediakan kertas kerja bertajuk 'tahaluf siyasi' dari garis panduan perspektif Islam dan diambil dengan penuh teliti daripada sistem demokrasi berparlimen dan melihat jika perlukan sokongan sebanyak mungkin untuk menang," katanya dalam ucaptama ketika merasmikan Muktamar Tahunan Dewan Ulama di Taman Melewar, Gombak hari ini. – 3 Jun, 2015.

- See more at: http://www.themalaysianinsider.com

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.