Followers

Monday, May 11, 2015

SABAH TERKAYA TETAPI SABAHAN TERMISKIN DI MALAYSIA ( kenapa demikian ya?)

Ismaily Bungsu C's photo.

SABAH/SABAHAN cukup bertuah sekali kerana Allah anugerahi kekayaan yang melimpah. Pengeluar utama sawit, getah dan koko.

Lagi hebat punya minyak dan gas yang berbilion di perut bumi Sabah dan dikira tidak akan habis diguna oleh berpuluh keturunan mendepan.

memang sabahan/sabah amat bertuah sekali.

Kalau dikira cantik, Sabah memang negeri tercantik dan gadis dusun menarik dan memikat mudah terpesona kesan senyum yang cukup menambat hati sesiapapun yang singgah di tanah bawah bayu gunung tertinggi namanya kinabalu.

Sabah juga no dua penyumbang cukai terbanyak di Malaysia dan kalau dikira semua anugerah Allah untuk anak2 sabah dan warisan cucu cicit.

Lebih menarik meski pelbagai suku bangsa dan beda agama serta budaya pelbagai semuanya hidup dalam aman bahagia yang kekadang dalam satu famili punya pelbagai agama ada islam, ada kristen tetapi semuanya hidup saling berkasih sayang sesama dan agama tak pernah jadi masalah.

TETAPI sedih sangat sekali. kenapa ya?

Meski Allah anugerahi segala macam kekayaan dan kecantikan serta hidup harmoni baik budi bahasa aneh bin ajaib Sabahan dikatakan TERMISKIN sekali di Malaysia.

Kenapa jadi demikian? tak terkata untuk menjelaskan hakikat ini dan mari kita bincang sama.


ISMAILY BUNGSU
sabah
10 mei, 2015
9:20pm
 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.