Followers

Wednesday, May 13, 2015

Rafizi, ko ni memang buat ramai orang peningla.......!


 
Kami tiada komitmen dalam TRX - KWAP Astro Awani |

Kemas kini: Mei 13, 2015 (Diterbitkan pada: Mei 13, 2015.

Kami tiada komitmen dalam TRX - KWAP KWAP: Kami tiada komitmen dalam TRX.
KUALA LUMPUR: Kumpulan Wang Persaraan (Diperbadankan) (KWAP) mengesahkan tiada komitmen pelaburan dibuat dalam pembangunan Tun Razak Exchange (TRX). 

Dalam satu kenyataan, KWAP menjelaskan mereka akan terus meninjau pelaburan dalam hartanah domestik yang memenuhi mandat dana untuk memberikan pulangan berterusan dalam jangka panjang. 

Kata kenyataan itu lagi, semua pelaburan perlu memenuhi pulangan pelaburan minimum KWAP dan parameter risiko sebagaimana yang ditentukan oleh lembaganya. BACA: KWAP dilapor beli tanah milik 1MDB di Tun Razak Exchange BACA: 1MDB: Mana wang RM4 bilion dari Kumpulan Wang Amanah Pencen? - 

Rafizi Sebelum ini sumber sebuah akhbar melaporkan, KWAP dikatakan sudah membuat perjanjian pembelian sebidang tanah dan bangunan yang akan dijadikan ibu pejabat barunya di Tun Razak Exchange (TRX) pada harga 15 peratus lebih rendah berbanding apa yang telah dibayar oleh Lembaga Tabung haji (TH) kepada 1Malaysia Development Berhad (1MDB). 

Sumber itu menjelaskan KWAP juga telah bersetuju membayar di antara RM1 bilion hingga RM1.2 bilion untuk bangunan 40 tingkat, manakala untuk sebidang tanah itu pula dibayar dengan harga RM2,300 bagi setiap kaki persegi. 

TH sebelum ini membayar kepada 1MDB RM2,774 sekaki persegi atau RM188.5 juta, untuk 0.64 hektar tanah miliknya di TRX.

Bagaimanapun Naib Presiden PKR Rafizi Ramli dilapor meminta Ketua Pegawai Eksekutif 1MDB Arul Kanda Kandasamy mendedahkan semua maklumat dan fakta tentang pinjaman RM4 bilion yang dibuat daripada KWAP dalam tahun 2011. 


Tegas Rafizi, pinjaman itu dibuat oleh anak syarikat 1MDB iaitu SRC International Sdn Bhd. 



Posted by mountdweller

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.