Followers

Sunday, May 17, 2015

Para Ulama Tersentap Dengan Kenyataan Kontroversi Ini

Ustaz Wan Ji Buat Kejutan Lagi. Seorang pendakwah bebas mendakwa, sikap malas membaca tidak hanya wujud di kalangan rakyat biasa di Malaysia, tetapi juga melibatkan kebanyakan ulama atau agamawan di negara ini.

Merujuk tindakan Putrajaya mengharamkan bahan bacaan, Wan Ji Wan Husin, yang pernah mencetuskan kontroversi dengan beberapa kenyataannya sebelum ini, berkata agamawan sepatutnya mempunyai pendirian yang menyeluruh, tetapi mereka dilihat dipengaruhi sentimen yang hanya memihak kepada aliran tertentu.

 "Masalah kurang membaca tidak hanya berlaku pada rakyat Malaysia. Namun agamawan kita, bila bercakap, hanya cenderung kepada sentimen atau aliran tertentu pro Syiah sahaja. Tidak ada ilmiah akademiknya.


"Bagaimana ada PhD namun penguasaan ilmunya tidak rasional?" soalnya ketika berucap pada satu forum yang bertajuk 'Buku Haram: Terorisme Kebebasan' di Petaling Jaya malam tadi.

Forum tersebut merupakan sebahagian acara Festival Hari Kebebasan Media Sedunia anjuran Gerakan Media Marah (Geramm), Malaysiakini dan Pusat Kewartawanan Bebas (CIJ).


Wan Ji, pengarang buku “Ulama Yang Bukan Pewaris Nabi”, berkata demikian mengulas tindakan Kementerian Dalam Negeri mengharamkan empat buku penulis Faisal Tehrani kerana didakwa berunsurkan fahaman Syiah.


Beliau mendakwa, situasi sekarang, di mana badan berkuasa agama seperti Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) gagal memberi panduan atau membahaskan sesuatu isu secara menyeluruh, tanpa mengira fahaman ataupun mazhab, hanya mendatangkan kekeliruan kepada umat Islam dan lebih memburukkan keadaan.

Ustaz Wan Ji Buat Kejutan Lagi

"Mereka (Jakim) tidak faham mengenai sesuatu isu dan menyebabkan orang makin keliru dengan Islam," katanya.

Wan Ji, yang sebelum ini pernah disiasat Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) berkata, wujud juga golongan yang menggunakan label 'agamawan' tersebut agar umat Islam terpengaruh dan taksub sehingga mengiyakan segala apa dikatakan mereka.

"Saya gelar berhala berserban, kerana ia seperti membina taksub kepada orang yang majoriti (menganggap) sebagai suci, seakan seperti berhala disembah.


"Sebagai contoh isu pegang anjing, Jakim pernah buat kenyataan ia mengikut mazhab Shafie. Namun apabila isu membayar zakat, Jakim menerima duit (sebagai ganti makanan) dan ini bukan dalam amalan Shafie sangat.

"Ia bermaksud, Jakim boleh menerima amalan lain juga," katanya.

Wan Ji pada Februari lalu ditahan kerana didakwa menyampaikan syarahan agama tanpa kebenaran di Shah Alam susulan satu surat pekeliling yang dikeluarkan Jais berkuatkuasa November tahun lepas, melarang beliau memberi kuliah atau ceramah di mana-mana masjid dan surau seluruh Selangor kerana tiada tauliah mengajar agama.

Beliau berkata pada forum malam tadi, bukan semua yang diperkatakan ulama atau agamawan itu benar dan perlu dikuti.

Umat Islam seharusnya tidak menerima bulat-bulat apa yang mereka perkatakan, katanya.

"Apakah agamawan itu dianggap sebagai Tuhan? Apa yang mereka kata mungkin betul atau salah, tapi adakah kita nak terima bulat-bulat?

"Kita perlu fikir semua perkara, biarlah guna akal menilai, baru buat keputusan," katanya.

Sementara itu, Zul Fikri Zamir, penerbit dan juga pengarang buku 'Berlari Dari Jogja', berkata polisi kementerian dalam mengharamkan sesebuah buku hanya bergantung kepada laporan yang dibuat.

Penerbit yang menggunakan label Thukul Cetak itu turut menjadi salah seorang ahli panel forum tersebut selain Wan Ji dan seorang lagi, Benz Ali, aktivis yang juga pengarang buku 'Antithesis'.


Beliau membangkitkan persoalan, mengapa buku Faisal tersebut diharamkan sekarang selepas beberapa lama ia berada di pasaran.

"Ada orang buat laporan, sebab itu baru nak diharamkan. Kita tidak faham perkara begini. Kalau sampai empat tahun (di pasaran), kemudian baru nak haramkan, kita persoalkan intelektual orang tersebut," katanya.

Justeru itu, beliau berkata, kementerian sewajarnya mempunyai pegawai yang memahami bagaimana sistem buku berfungsi dan memahami isi kandungan dan pengertian sesuatu isu yang dibahaskan.

ADDIN

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.