Followers

Saturday, May 2, 2015

'Kami 'diterbangkan' ke Kazakhstan oleh keluarga pengantin lelaki' ??

 
 
Rombongan bertandang keluarga Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Isteri Datin Seri Rosmah Mansor ke Alamaty, Kazakhstan tidak menggunakan duit rakyat sebaliknya sebahagian daripada mereka ke sana ditanggung oleh pihak pengantin lelaki.

Seorang pegawai yang turut terbang ke Kazakhstan menegaskan bahawa rombongan tersebut hadir ke sana atas jemputan.

“Orang tanya siapa yang bawa, kami pergi atas jemputan keluarga lelaki. Saya pun rapat dengan keluarga lelaki sebab itu dijemput. Sebahagian tetamu diterbangkan ke Kazakhstan oleh keluarga lelaki (Daniyar Kessibayev).

“Untuk level macam saya yang bukan korporat ni tentu disediakan dari keluarga sana yang jemput, sebahagian lagi yang atas kos mereka sendiri, tidak timbul satu sen pun duit kerajaan di sini,” kata Rizal Mansor (kanan) ketika dihubungi Malaysiakini.

Malah, Rizal turut menafikan seramai 300 orang yang terbang ke sana, sebaliknya hanya 250 orang. Mereka berada di sana pada 17 hingga 19 April lalu.

Rizal turut menegaskan perjumpaan tidak rasmi antara Najib dan pemimpin Kazakhstan dibuat bukan atas alasan untuk menanggung kos rombongan itu, sebaliknya dengan berkata:

“Itu (perjumpaan Najib dengan pemimpin Khazakhtan) bukanlah sebab untuk kita kata pergi ramai-ramai.

“(Orang) guna alasan buat perjumpaan (untuk) menghalalkan pemergian (kami ke) Kazakhstan dengan guna dana kerajaan, yang itu bukan, bukan, bukan,” kata Rizal.

Malah, katanya, pemimpin Kazakhstan turut mengetahui kehadiran Najib di sana untuk meraikan majlis bertandang.

Menurutnya lagi, tidak timbul soal kaya atau tidak kerana tidak melibatkan wang rakyat.

“Saya nak jelaskan, timbul soal kaya atau tak kaya, keluarga perempuan pergi ke majlis bertandang. Terpulang dia (keluarga pengantin lelaki) nak buat besar-besaran atau tidak, itu hak keluarga lelaki.

“Kita semua adalah tetamu, pergi (untuk) meraikan,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.