Followers

Sunday, May 24, 2015

Ini Lah Yang Dinamakan "BODOH SOMBONG"

Tak Suka DAP Tapi Tak Sanggup Tinggalkan Pakatan, Ini Sebabnya...


Putus dengan DAP, masa depan PAS di Selangor pudar - Penganalisis

KUALA LUMPUR: Memutuskan hubungan dengan DAP tidak akan menguntungkan PAS sama ada di Selangor atau seluruh Malaysia, kata penganalisis politik.

Prof Madya Dr Shaharuddin Badaruddin berkata jika PAS memutuskan hubungan dengan DAP, Pakatan Rakyat masih boleh memerintah Selangor biarpun dengan majoriti yang kecil.

"Pakatan Rakyat masih lagi boleh membentuk kerajaan di Selangor biarpun tidak mendapat dua pertiga majoriti di Dewan Undangan Negeri.

"Tetapi jika perkara ini berlaku, yang rugi adalah PAS kerana yang jelas mereka akan hilang kuasa dan ia akan memberi gambaran kepada rakyat tentang sikap PAS dalam politik hari ini," katanya ketika dihubungi Astro AWANI.

Mengulas lanjut, Dr Shaharuddin berkata jika PAS mengambil keputusan untuk bersendiri ia sebenarnya tidak menguntungkan parti Islam itu dalam perjuangan mereka.

Ini kerana, penerimaan masyarakat terutama yang bukan beragama Islam terhadap PAS banyak bergantung kepada kerjasama yang dibentuk bersama DAP dan PKR,
kata Dr Shaharuddin.

Jelas beliau, PAS akan rugi dari segi politiknya kerana usaha menjalinkan kerjasama dengan DAP bukan satu perkara yang mudah mahu dilaksanakan.

"Untuk PAS bekerjasama dengan DAP mengambil masa yang lama, jadi peluang yang ada sepatutnya dijaga demi kepentingan bersama.

"Kalau PAS bersendiri ia cuma akan mendapat sokongan orang Melayu bukan sokongan rakyat berbilang kaum.

"Jika hujah digunakan bahawa PAS ada dewan himpunan yang terdiri dari berbagai kaum dan juga NGO-NGO bukan Islam yang menyokong PAS, ini semua kerana kerjasama dalam Pakatan Rakyat itu, bertahaluf dengan DAP,"
katanya lagi.

Dr Shaharuddin menjelaskan, masyarakat bukan Islam akan melihat tindakan PAS memutuskan hubungan dengan DAP sebagai sikap yang tidak boleh bekerjasama dengan bukan Islam.

Katanya, dalam situasi sistem dua parti yang semakin diterima, keputusan PAS untuk bersendirian perlu difikirkan semasak-masaknya.

"Jika PAS memilih untuk bekerjasama dengan UMNO juga perlu diperhalusi sebaik-baiknya kerana perlu dilihat kekuatan pihak yang mahu dijalinkan kerjasama itu," jelas beliau.

Semalam, Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menegaskan partinya sedia untuk memutuskan hubungan dengan DAP ekoran sikap pemimpin parti itu dalam membentu kabinet bayangan.



Serangan Hadi alasan PAS sertai Umno, kata Guan Eng

Lim Guan Eng hari ini mendakwa tindakan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyerang DAP baru-baru ini hanya helah parti Islam itu untuk dijadikan alasan meninggalkan Pakatan Rakyat (PR) dan menyertai Umno.

Setiausaha agung DAP itu berkata, beliau terkejut dan sedih dengan serangan terkini Hadi terhadap parti itu, sambil menambah, pemimpin PAS itu kini "hilang akal" dan harus meninggalkan PR jika itu yang sebenarnya beliau mahu.

"Semua tuduhan itu tidak berasas dan tidak masuk akal. Ia kelihatan seolah-olah seperti satu usaha mencari alasan membentuk kerajaan perpaduan dengan Umno-BN," katanya pada sidang akhbar di Kuala Lumpur hari ini.

Umno, parti Melayu utama dalam Barisan Nasional (BN), sekian lama merupakan musuh utama PAS dalam persaingan mendapatkan undi Melayu-Islam.

"Sekiranya beliau hendak membentuk kerajaan perpaduan dengan mereka, silakan. Tetapi jangan menyerang dan membuat tuduhan palsu terhadap DAP. "

Lim yang juga ketua menteri Pulau Pinang, mengulas komen Hadi semalam mengatakan PAS bersedia memutuskan hubungan dengan DAP berikutan langkah DAP mengumumkan menubuhkan kabinet bayangannya sendiri tanpa dianggotai PAS dan PKR.

Hadi berkata, kabinet bayangan DAP tidak realistik, dan memberitahu parti itu ia tidak boleh sekadar melindungi kepentingan kelompok tertentu.

DAP sebelum ini memutuskan hubungan dengan Hadi, walaupun masih mengekalkan hubungan kerja dengan PAS.

Dalam serangan balasnya kepada kenyataan Hadi, Lim berkata presiden PAS itu mengambil kesempatan dari situasi sekarang untuk menyerang DAP, yang dianggapnya langkah "tidak beretika" sesama parti sekutu.

"Kita dituduh melantik ahli Parlimen dari satu kaum sahaja di dalam kabinet bayangan itu, katanya kita hendak mengambil alih negara.

"Tetapi, DAP ada ahli Parlimen dari berbagai kaum, tidak seperti PAS yang hanya ada satu kaum. Bila saya tengok Hadi, dari sehari ke sehari, beliau semakin kelihatan seperti seorang pemimpin Umno," kata ahli Parlimen Bagan itu.

Lim berkata, Hadi nyata tidak lagi berminat bekerja bersama PR, memberi contoh keengganannya menyokong presiden Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail pada pilihan raya kecil Permatang Pauh baru-baru ini.

"Tidak mengapa kalau beliau tidak hadir semasa berkempen, tetapi beliau enggan sokong calon PKR.

"Bagaimana dia boleh kata dia masih menyokong PR? Jelas sekali yang hatinya tidak lagi bersama PR.

"Ramai orang bila lihat skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB), tidak mahu lagi menyokong (Perdana Menteri Datuk Seri) Najib (Razak) tetapi Hadi masih mahu menyokongnya," katanya.

Hadi, kata pemimpin DAP itu, perlu cukup "berani" menyatakan sokongannya kepada Umno dan BN, bukannya dengan bertindak menyerang DAP.

"Buat secara terbuka, bertindak berani katakan beliau mahu sertai Umno. Tetapi janganlah guna taktik kotor dan buruk-burukkan DAP.

"Ini bukan ciri-ciri pemimpin PAS yang disegani ramai," katanya.

Beliau juga menegaskan beliau bukan perdana menteri dalam kabinet bayangan DAP seperti didakwa pengkritik, termasuk Hadi.

"Ya, saya tidak ada portfolio, tetapi saya bertanggungjawab atas semua ahli Parlimen DAP. Saya sudah katakan sebelum ini, anda perlu tanya ketua pembangkang mengenai peranan perdana menteri dalam kabinet bayangan." -TMI

KABINET BAYANGAN DAP TIDAK PERNAH WUJUD

DAP tidak pernah mengumumkan kabinet bayangan seperti yang digembar gemburkan media.

Kami hanya memperkenalkan portfolio kepada 37 ahli parlimen DAP untuk menjadi jurucakap dalam bidang masing-masing

Ini dibuat supaya DAP dapat memenuhi tanggungjawab kita kepada rakyat sebagai ahli parlimen untuk membahas secara membina mengenai topik masing-masing.

Ahli Parlimen DAP adalah berbilang kaum dan semua kaum tersenarai dalam portfolio tersebut.

Kalau mana-mana pihak mahu menuding jari dengan membuat tuduhan melulu DAP angkuh dan sombong membuat kabinet bayangan sendiri, dia mesti ingat bahawa setiap jari yang mereka tunjukkan, empat jari lagi menghala kepada diri mereka sendiri

Lim Guan Eng

Setiausaha Agung DAP


ULASAN GB

GB lebih suka Presiden PAS, Hj Hadi Awang membuat keputusan dengan tegas untuk keluar Pakatan Rakyat. Tidak berdolaik-dalik.

Dengan mebuat keputusan sedemikian akan memudahkan perwakilan membuat keputusan di dalam muktamar nanti samada untuk menyokong langkah Haji Abdul Hadi berkenaan atau sebaliknya.

Tak suka DAP satu hal, sanggup pula membuat fitnah terhadap mereka. Islam membenarkan demikian?

Walau bagaimanapun kini perwakilan sudah ada alternatif, seorang calon Presiden bertaraf ulama yang telah membuat kenyataan tegasnya bahawa PAS tetap bersama Pakatan Rakyat.




Kelab Greenboc

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.