Followers

Friday, April 17, 2015

Gaji Ahli Parlimen dah… gaji minima bila? Khairil Ashraf

 
gaji pekerja

Majlis Perundingan Gaji Negara didakwa sehingga kini gagal memainkan peranannya dalam menyelaraskan gaji minima pekerja.

KUALA LUMPUR : Parti Sosialis Malaysia (PSM) mempertikaikan kerajaan yang sehingga kini masih gagal menyelaraskan gaji pekerja sedangkan pada waktu yang sama gaji Ahli Parlimen naik.

Setiausaha PSM Cawangan Seremban S. Tinagaran berkata, Majlis Perundingan Gaji Negara yang ditubuhkan untuk menyelaraskan gaji minima pekerja mengikut kos sara hidup telah gagal memainkan peranannya.

“Dalam senario politik di mana gaji kebanyakan wakil rakyat dan penggubal undang-undang dinaikkan, tetapi gaji minima pekerja yang menjadi tulang belakang kepada pembangunan negara diperlekeh dan diabaikan.

“Kerajaan dan Majlis Perundingan Gaji Negara masih berdolak dalih dan tidak tegas dalam menaikkan gaji minima,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat PSM pada Khamis.

Tambahnya, walaupun gaji minima telah dilaksanakan pada 2013 dengan jumlah RM900 bagi Semenanjung dan RM800 untuk Sabah dan Sarawak tetapi perlu dikaji semula dengan pengenalan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) dan kenaikkan harga barangan.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.