Followers

Friday, March 13, 2015

'Tinjauan cuba jejas hubungan dengan PM'

 
 
Datuk Seri Hishammuddin Hussein percaya tinjauan Merdeka Centre mengenainya menjadi pilihan untuk jawatan perdana menteri adalah satu percubaan untuk menjejaskan hubungannya dengan sepupunya Datuk Seri Najib Abdul Razak.

"Kadang-kadang, usaha tersebut hanyalah untuk memprovokasi, jadi saya tidak akan melayannya," kata menteri pertahanan itu dalam satu pada sidang akhbar di Putrajaya hari ini

"Ia (isu menjadi PM) tidak timbul pun sekarang," katanya sambil menambah, beliau tidak akan melayan soalan, terutama yang berdasarkan kepada tinjauan itu.

Majoriti atau 19.8 peratus responden tinjauan itu memilih Hishammuddin untuk mengganti Najib.

Memetik tinjauan "yang tidak tepat" pada masa lalu, Hishammuddin berkata beliau tidak meletakkan banyak kepercayaan terhadap tinjauan.

Malah, katanya, kajian yang sama dilakukan beberapa bulan lepas ketika perhimpunan Umno menunjukkan beliau tidak berwibawa pun untuk menjadi naib presiden.

Dan, katanya, dalam tinjauan beberapa bulan lalu kemudiannya, ada kajian lain yang dilakukan dan hasilnya beliau akan mengambil alih jawatan perdana menteri.

"Jangan bergantung sangat kepada tinjauan,"  katanya.

Dalam pemilihan Umno yang lepas, Hishammuddin mempertahankan jawatan naib presiden tetapi mendapat undi paling rendah di kalangan tiga calon yang dipilih untuk jawatan itu, dengan mengenepikan Datuk Mukhriz Mahathir, dengan kurang daripada 10 undi.

Menjawab soalan yang sama, Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin, yang menduduki tempat kedua selepas Hishammudin dalam tinjauan itu, berkata beliau juga berkongsi pandangan yang sama.

Menurut kaji selidik itu, 8.6 peratus responden memilih menteri belia dan sukan itu sebagai calon terbaik untuk mengambil alih tampuk pentadbiran.

Di tempat ketiga pula ialah Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, dengan 8.4 peratus responden memilihnya.


Malaysiakini

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.