Followers

Thursday, March 12, 2015

Segera siasat Jho Low Jho Low dikatakan mempunyai pengaruh besar ke atas 1MDB.



DALAM filem "The International" yang mengisahkan suatu pembedahan oleh Polis Jenayah Antarabangsa (Interpol), Louis Salinger (Clive Owen) dan AS Peguam Daerah, Louis Salinger (Naomi Watts) menyiasat rasuah dalam bank saudagar fiksyen, IBBC, yang diservis jenayah terancang dan rasuah kerajaan. 

Filem 2009 telah diilhamkan oleh Bank Kredit dan Perdagangan Antarabangsa (BCCI) skandal tahun 1980-an apabila penyiasat dari beberapa negara dan agensi-agensi antarabangsa mendapati bahawa London yang beribu pejabat dan bank Luxembourg yang ditubuhkan terlibat dalam pengubahan wang haram yang besar dan jenayah kewangan, dan secara tidak sah mengawal kepentingan dalam bank besar Amerika.

Tetapi sebelum filem itu dibuat dan kehidupan BCCI sebenar runtuh, kita sendiri mempunyai skandal perbankan yang sama sensasi - Malaysia Finance Bumiputera (BMF).

Kita mungkin menghadapi skandal yang sama dalam bentuk 1Malaysia Development Berhad.

Sudah terdapat persamaan luar biasa antara skandal BMF awal 1980-an dan pembangunan sekitar 1MDB. Walaupun BMF dan syarikat induknya, Bank Bumiputera, telah lama berlalu, skandal 1MDB yang dikatakan masih berlaku.

Jabatan Peguam Negara dilaporkan telah menubuhkan sebuah pasukan petugas yang terdiri daripada polis, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dan Ketua Audit Negara Jabatan untuk menyiasat semua laporan dan aduan berkaitan dengan 1MDB.

Saya ingin mencadangkan agar pegawai yang ditugaskan menonton filem di atas dan belajar daripada siasatan skandal BMF kita sendiri.

9 Anak syarikat berpangkalan di Hong Kong Bank Bumiputera runtuh disebabkan oleh hubungan sumbang dengan berpangkalan di Hong Kong Singapura jurutera awam, George Tan Soon Gin. 


Seperti 1MDB hari ini yang dihantar sejumlah besar dana diperoleh tempatan yang diletakkan di Kepulauan Cayman, Bank Bumiputera menghantar dana di dalam negara yang dijana ke Hong Kong untuk bankroll Tan yang terbang tinggi.

Carrian Group kepunyaan Tan telah banyak meminjam dari BMF dan kemudiannya gagal. Bank Bumiputera menghantar salah seorang juruauditnya, Jalil Ibrahim, ke Hong Kong untuk bertanggungjawab dan telah dibunuh dengan kejam. Skandal itu akhirnya membawa kepada kebankrapan sehingga meruntuhkan Bank Bumiputera.

Sementara Tan dilihat oleh banyak pihak sebagai orang yang meruntuhkan BMF dan Bank Bumiputera, tuduhan terhadap 1MDB tertumpu di sekitar seorang tokoh koprat anak kelahiran Pulau Pinang, Jho Taek Low, yang lebih dikenali sebagai Jho Low. Jho Low adalah anak kepada ahli perniagaan Pulau Pinang Tan Sri Larry Low Hock Peng.

Jadi jika BMF / Bank Bumiputera mempunyai George Tan, 1MDB mempunyai Jho Low.9 Keruntuhan BMF melihat sekurang-kurangnya tiga eksekutif kanan kumpulan Bank Bumiputera - semuanya Melayu - dihantar ke penjara manakala Tan bebasi begitu sahaja .

Tiada kes untuk dijawab, isytihar hakim Inggeris (Dennis Barker) selepas satu setengah tahun perbicaraan. Hong Kong ketika itu adalah sebuah tanah jajahan British.

Seorang ahli perniagaan Klang, Man Fook Than telah disabitkan atas pembunuhan Jalil dan dijatuhi hukuman penjara seumur hidup.

Suatu siasatan oleh sepasukan tiga anggota yang diketuai oleh Audit Negara ketika itu, (Tan Sri) Ahmad Nordin mengumumkan penipuan kewangan, pecah amanah dan komplot jenayah. Ahli-ahli lain ialah Chooi Mun Shou dan Ramli Ibrahim.

PM Top Pada Senarai Setelah membuat janji yang bermaksud bahawa tidak akan sebarang kerahsiaan dan yang bersalah akan menghadapi hukuman berat undang-undang, Perdana Menteri (Datuk Seri) Mohd Najib Abdul Razak kini perlu membuktikan bahawa dia adalah seorang yang berpegang kepada kata-katanya.

Beliau perlu memastikan bahawa pasukan petugas menjalankan tugasnya dengan telus dan bebas. Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar, ketika ditanya oleh media samada Perdana Menteri akan dimasukkan dalam penyiasatan itu, Khalid menjawab, ya.

Jika Perdana Menteri tidak ada apa yang hendak disembunyikan, dia akan bekerjasama dengan penyiasat dengan senang hati.

Bagi pasukan petugas itu, perkara pertama adalah untuk memastikan bahawa bukti salah laku jenayah dipelihara. Ia hendaklah memastikan segala keterangan tidak dihapuskan atau dibinasakan dan saksi menghilang.

al-Husseyn.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.