Followers

Saturday, March 7, 2015

Satu lagi laporan JAIS yang dibuat terhadap Shafee - James Sivalingam |


Aktivis pelajar Fahmi Zainol menambah kepada aduan yang mendakwa peguam Umno itu telah melakukan jenayah syariah penyaksian palsu.

PETALING JAYA: Pelajar aktivis Fahmi Zainol hari ini membuat laporan kepada Jabatan Agama Islam Selangor terhadap Shafee Abdullah, peguam yang mendakwa kes liwat kerajaan terhadap Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim.

Fahmi mendakwa bahawa Shafee melakukan jenayah syariah "qazaf" (penyaksian palsu) apabila dia bercakap dalam siri jelajah yang dianjurkan oleh Umno, di mana beliau didakwa memberikan butir-butir bagaimana Anwar dicabul mangsanya.

Dalam satu kenyataan media ringkas mengumumkan laporannya, Fahmi, yang mewakili Anak Muda Harapan Malaysia (Hope Belia Malaysia), berkata :

"Mengapa Shafee Abdullah terlindung tanpa didakwa? Adakah Malaysia mengamalkan pendakwaan terpilih? "Saya ingin untuk Malaysia iaitu sivil, tanpa aktiviti yang merosakkan keharmonian negara seperti ini, yang sedang berjalan berleluasa."

Tuduhan qazaf terhadap Shafee yang pertama kali dibawa oleh pendakwah bebas Wan Ji Wan Hussin yang membuat aduan yang sama kepada JAIS. Dorongan untuk mendakwa peguam Umno itu telah mendapat sokongan apabila Belia Islam (Abim) juga menyokong tuntutan bahawa Shafee adalah bersalah melakukan qazaf.

Walau bagaimanapun, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Jamil Khir Baharom telah menolak dakwaan itu dengan berkata qazaf terpakai hanya kepada orang menuduh satu lagi "zina" (zina) tanpa mengeluarkan empat orang saksi.



al-Husseyn

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.