Followers

Friday, March 6, 2015

Ada usaha terancang serang 1MDB, kata Zahid

Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata serangan terhadap 1MDB didorong kepentingan politik yang boleh memberi kesan negatif kepada sentimen pelabur asing.

Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata serangan terhadap 1MDB didorong kepentingan politik yang boleh memberi kesan negatif kepada sentimen pelabur asing.

Naib Presiden Umno, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata serangan ke atas 1Malaysia Development Bhd (1MDB) didorong pihak tertentu yang mempunyai agenda kepentingan politik.

Beliau berkata serangan, spekulasi dan khabar angin yang sedang berlaku itu bukan hanya memberi kesan negatif kepada 1MDB, malah juga kepada sentimen para pelabur asing.

"Sebarang serangan terhadap 1MDB merupakan satu bentuk serangan ke atas negara juga dan mereka seharusnya bertanggungjawab bagi setiap tuduhan palsu dan fitnah terhadap 1MDB," katanya kepada pemberita selepas Majlis Apresiasi Petugas Pengurusan Banjir Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) di Kota Baru, hari ini.

Zahid, yang juga Menteri Dalam Negeri berkata Deloitte, sebuah syarikat perakaunan ternama, telah memaklumkan kepada Kabinet  semalam bahawa disebabkan dakwaan tidak berasas itu, mereka telah menjalankan pengauditan lebih terperinci bagi akaun 1MDB.

"Ini termasuk membawa masuk pakar-pakar forensik untuk memeriksa dokumen yang berkaitan. Deloitte juga menyatakan bahawa mereka berpuas hati dengan akaun 1MDB itu dan bersetuju memperakuinya," katanya.

Semalam, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengarahkan Ketua Audit Negara untuk mengesahkan secara bebas akaun 1MDB dan laporan Ketua Audit Negara itu akan diserahkan untuk pemeriksaan telus kepada Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) yang bersifat dwipartisan sepenuhnya dan mencerminkan komposisi Parlimen. – Bernama, 5 Mac, 2015.

 http://www.themalaysianinsider.com.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.