Followers

Friday, February 6, 2015

Lim Kit Siang sekolahkan Hj Hadi - Fakta lwn Fitnah

Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang semasa bercakap pada hadirin di forum 'Adakah pilihanraya PBT hakis hak Melayu', semalam berkata :

1) Suasana demografik kita, secara saintifiknya, mustahil bagi Melayu untuk kehilangan kuasa melalui pilihan raya PBT.

2) Melayu membentuk golongan majoriti di 90% daripada semua majlis bandaraya, perbandaran dan daerah di negara ini.

3) Daripada 150 PBT di negara ini, hanya tiga atau 2% dengan majoriti penduduknya orang Cina.

4) Sekiranya pilihan raya PBT diadakan semula, selepas digantung 50 tahun lalu, dijangkakan ramai ahli majlis kerajaan tempatan akan terdiri daripada orang Melayu.

5) Kira-kira 13 PBT mempunyai penduduk plural di mana tiada kumpulan etnik yang jelas membentuk majoriti.

6) Di tempat seperti Kelantan dan Terengganu, yang mempunyai 12 dan 7 PBT di negeri masing-masing, Melayu membentuk antara 92% ke 97% penduduknya.

"Saya masih ingat bahawa pada tahun 1970-an PAS Ahli Parlimen diri mereka dipanggil untuk pilihan raya majlis tempatan untuk dibawa balik, " kata Lim yang pertama kali dipilih sebagai Ahli Parlimen pada tahun 1969.

Pemimpin PAS Hanipa Maidin (kiri), yang juga pada forum itu berkata beliau dan pemimpin PAS yang lain juga menyokong pilihan raya majlis tempatan.

Hanipa turut mempersoalkan mengapa sesetengah orang tua-tua parti itu telah menentang pemilihan itu kerana ia merupakan sebahagian daripada rangka kerja dasar bersama Pakatan Rakyat yang ditandatangani PAS sebelum pilihan raya umum ke-13.



Katanya mengembalikan semula pilihanraya tempatan adalah penting untuk melaksanakan dasar teras PR iaitu "pengukuhan demokrasi di peringkat tempatan" yang dinyatakan dalam rangka kerja tersebut.

"Kedudukan saya adalah jelas. Jika kita menandatangani rangka kerja dasar yang sama, kami telah berjanji untuk menghormati janji itu. Ini adalah satu kontrak yang mengikat antara ketiga-tiga pihak.

" Sepanjang beliau menjadi seorang ahli jawatankuasa pusat PAS, parti itu tidak pernah membuat keputusan untuk menentang pilihan raya kerajaan tempatan.

"Oleh itu, saya juga keliru bagaimana beberapa pemimpin PAS boleh mengeluarkan kenyataan bahawa PAS menolak pilihanraya kerajaan tempatan," kata Hanipa.

Pilihanraya kerajaan tempatan telah menjadi isu perkauman yang panas selepas Presiden PAS Hadi Awang berkata pada 23 Januari,

Hadi telah pun berkata bahawa polarisasi etnik akan semakin buruk akibat pemilihan majlis tempatan, boleh mencetuskan satu lagi rusuhan kaum 13 Mei.

Hadi berkata daya usaha DAP untuk pilihan raya kerajaan tempatan adalah satu kesilapan kerana ia hanya berfaedah kepada penduduk bandar, yang kebanyakannya bukan Melayu.sumber


al Husseyn

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.