Followers

Monday, February 2, 2015

KEMELUT DALAM UMNO - APAKAH PR SELESA?

Pemimpin utama Umno mulai sedar Umno hanya bertahan di kampung dan berusaha membuat perubahan serta cuma bersikap sederhana.Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam Perhimpunan Agung Umno (PAU) baru-baru ini menyatakan kebimbangannya apabila melihat perkembangan hari ini di mana Umno hanya bertahan di kampung.

TPM sudah terasa  apa yang sedang berlaku kini, dengan dunia tanpa sempadan, dunia mudah maklumat serta rakyat yang sudah mulai memiliki daya fikir yang terbuka. Dengan perubahan dan kemelut tersebut kesannya di di PRU 13 yang lepas, UMNO cuma dapat menguasai kawassan kampong hatta kawasan bandar yang di monopoli undi oleh Melayu pun UMNO kalah. 


Kawasan bandar seperti Shah Alam, Ampang, Lembah Pantai, Bangi, Kuantan, Kuala Terengganu, Kota Baharu, hatta negeri Selangor, negeri termaju di Malaysia terlepas dari genggaman UMNO.

TPM mengimbas kaitan dengan sikap dan budaya penghidupan harian kepimpinan UMNO itu sendiri.  Kepimpinan UMNO tidak kenal dengan " kesederhanaan " di semua aspek kepimpinan. 


Apakah ada sikap kesederhanaan dalam penghidupan harian kepimpinan UMNO, sama ada dalam politik, sosio ekonomi dan lain-lain lagi. 

Teriakan perkaumannya, kehidupan bermewah-mewah pemimpinnya, keangkuhan ahlinya kerana lama berkuasa, dilihat tidak memungkinkan Umno bersikap sederhana. 

Kalau bebar bertukar sikap menjadi sederhana, maka itu sangat luar biasa.

Namun pelbagai pihak meragukan apabila pemimpin Umno itu bercakap mengenai kesederhanaan dan mahu bersikap sederhana. Ada yang bertanya, sejak bila Umno bersikap sederhana? 


Tendensi yang ada dalam parti itu  menyukarkannya bersikap sederhana, walaupun retorik pemimpinnya mahukan perubahan, namun kita lihatlah perkembangan selanjutnya.

 Fenomena perubahan landskap politik masa kini sepatutnya diambil perhatian secara total oleh kepimpinan PR ( Pakatan Rakyat ), hatta sama ada UMNO atau parti-parti saingan yang gagal untuk mengambil kesempatan diruang ini sudah tentu parti itu akan ketinggalan. 


Nilai perubahan pengundi masa kini boleh memberikan kredit kepada parti yang bergerak pantas.

Dalam PR, khusunya PAS jangan ada pemikiran untuk menumpukan perhatian kepada pengundi Melayu saja berdasarkan pemikiran lama power-base PAS ialah Melayu Islam. 


PAS perlu berdaya global, kawasan majoriti Melayu tapi bercampur dengan bangsa asing amat perlu di berikan perhatian pada PRU14 nanti.

Sikap ini mengkaburkan peluang PAS untuk memenangi banyak kerusi yang akan dipertandingkannya. Lebih-lebih lagi berdasarkan fakta yang ada, menurut kajian pengundi luar bandar hanya tinggal 25%, suatu jumlah yang sangat besar tetapi jumlah pengundi di bandar semakin bertambah besar, iaitu meliputi pengundi pelbagai kaum.

Pengakuan " berani " Mahyuddin ini memberikan satu fenomena baru, kekalahan yang termaklum di kawasan-kawasan bandar dengan elite Melayu dan kekalahan teruk di Selangor juga menjadi igauan kepada BN, cuma kini bagaimana PR memainkan gendang perang untuk mengalahkan terus BN / UMNO, satu persoalan?


Apakah kepimpinan PR berasa selesa dengan pengakuan dari kepimpinan BN ini? dalam gagasan PR, PAS amat sukar untuk pergi jauh jika PAS meninggalkan PR. 


Walau bagaiana pun " Politik " tidak " mati " ianya sangat dinamik, cepat berubah, Justeru, PAS/PR perlu mengatur strategi dan melakar road-map daripada sekarang jika masih bercita-cita untuk menang bagi menguasai Putrajaya dalam PRU akan datang.

Bagi PAS, sokongan undi Melayu amat diperlukan, kerana perjuangan PAS berasaskan Islam tetapi dalam masa yang sama PAS juga perlu mendapat sokongan daripada pengundi bukan Melayu khususunya di bandar. Adalah salah jika berfikir PAS hanya perlu menumpukan perhatian kepada undi Melayu saja.


Perlu diingat, kemenangan calon Melayu di bandar banyak bergantung kepada sokongan undi bukan Melayu seperti di Selangor, Wilayah Persekutuan, Johor, Perak, Melaka, Kedah dan beberapa negeri lagi.



Amin Ya Rabbal Alamin
DIRECTER Gajah Menta JAM :


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.