Followers

Tuesday, February 10, 2015

Jika Anwar tak bersalah, terima saja, kata Dr Mahathir.!!!!!!!!


Tun Dr Mahathir Mohamad berkata semua pihak perlu menerima sebarang keputusan terhadap kes liwat II Datuk Seri Anwar Ibrahim esok agar sistem kehakiman negara tidak diperlekehkan orang ramai.

Tun Dr Mahathir Mohamad berkata semua pihak perlu menerima sebarang keputusan terhadap kes liwat II Datuk Seri Anwar Ibrahim esok agar sistem kehakiman negara tidak diperlekehkan orang ramai.

un Dr Mahathir Mohamad mengatakan orang ramai seharusnya menerima apa sahaja keputusan yang akan diputuskan Mahkamah Persekutuan esok berhubung kes liwat II Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Bekas perdana menteri yang memecat Anwar pada 1998 daripada jawatan timbalan perdana menteri dan menteri kewangan itu berkata, dalam sebuah negara yang mempunyai undang-undang, sebarang keputusan yang dibuat perlu diterima dan dihormati.

"Rakyat mesti terima. Negara ini ditadbir dengan undang-undang," kata Dr Mahathir kepada pemberita di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Bangi, Selangor hari ini.




“Kalau mahkamah berpendapat dia tak salah, kita terima sahajalah."

Menurut Dr Mahathir, perkara ini penting agar sistem kehakiman negara tidak diperlekehkan orang ramai.




"Jangan ada orang kata nanti, kalau orang besar buat salah, tak apa," katanya.

Pada 7 Mac, Mahkamah Rayuan menolak keputusan Mahkamah Tinggi pada 9 Januari 2012 yang membebaskan Anwar dari dakwaan meliwat pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Panel 3 hakim Mahkamah Rayuan yang diketuai Datuk Balia Yusof Wahi menjatuhkan hukuman 5 tahun penjara ke atas Anwar dan membenarkan ikat jamin sehingga keputusan rayuan di Mahkamah Rayuan.

Beliau didakwa melakukan kesalahan itu di sebuah kondominium di Desa Damansara, Bukit Damansara antara jam 3.10 hingga 4.30 petang pada 26 Jun 2008.

Anwar dibebaskan dengan jaminan RM10,000 dan seorang penjamin.

Pihak pendakwa juga memfailkan rayuan balas bagi memohon hukuman yang lebih berat sehingga 20 tahun penjara dikenakan.

Kedudukan Anwar sebagai wakil rakyat bakal terjejas jika dipenjarakan lebih setahun atau denda lebih RM2,000. – 9 Februari, 2015.


- See more at: http://www.themalaysianinsider.com.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.