Followers

Sunday, January 25, 2015

DAP Tolak Hudud Punca PAS Tolak Pilihanraya PBT

 

 KUALA LUMPUR – “Bertindak demokratik la bro..”.

Itu kata-kata Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz ke atas sekutu PAS dalam pakatan pembangkang, DAP.

Menurut beliau, DAP boleh tidak bersetuju dengan rancangan PAS untuk melaksanakan undang-undang hudud di Kelantan.

Justeru, katanya, PAS juga boleh tidak bersetuju dengan rancangan DAP untuk melaksanakan pilihan raya pihak berkuasa tempatan (PBT) di Pulau Pinang.

“Membawa agenda masing-masing sepatutnya tidak dianggap melanggar kesepakatan dalam pakatan.

“Jika Pulau Pinang berjaya mengadakan pilihan raya PBT, adakah PAS akan menganggap ia mencabul pakatan?. Jawabannya tidak. Itu kejayaan DAP dengan impiannya,” tegasnya dalam satu kenyataan hari ini.

DAP sebelum ini mendakwa PAS mencabul muafakat pakatan pembangkang kerana mahu melaksanakan hudud di Kelantan tanpa persetujuan pakatan pembangkang.

Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang baru-baru ini pula membantah pilihan raya PBT yang diperjuangkan DAP di kawasan majoriti Cina bandar di Pulau Pinang.

Abdul Hadi dipetik berkata, pilihan raya itu boleh melebarkan jurang penguasaan ekonomi di antara penduduk bandar dan desa sehingga boleh mengulangi rusuhan kaum 13 Mei.

Kenyataan Abdul Hadi itu membangkitkan kemarahan ramai pemimpin DAP yang menyelar pendirian Presiden PAS tersebut sebagai tidak bertanggungjawab.

Nik Mohamad Abduh dalam pada itu menyindir DAP bahawa PAS juga parti tindakan demokratik kerana menghormati sistem demokrasi negara dengan membawa enakmen jenayah syariah itu ke Parlimen Malaysia

“Cuma adakah pilihan raya PBT tak perlu ke Parlimen sebagaimana hudud?. Itu saya tak pasti. Kena rujuk kepada `orang’ undang-undang,” katanya.



Bloglist Malaysia.



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.