Followers

Wednesday, December 17, 2014

Gunting Pembedahan Bersarang di dalam Perut Selama 12 Tahun


Gunting Operasi Bersarang di Perut Karp Ponomaryov Selama 12 Tahun
Mirror
Gunting bersarang di perut Karp Ponomaryov selama 12 tahun.



TRIBUNNEWS.COM, ASTANA - Sebuah hasil rontgen menunjukkan tindakan kurang berhati-hati seorang pakar bedah yang meninggalkan gunting di dalam perut seorang lelaki di Kazakhstan. Lebih mengerikan lagi, ternyata gunting ini telah bersarang didalam perutnya selama 12 tahun.

Dilansir dari Mirror, Selasa (16/12/2014), kejadian ini bermula ketika lelaki itu,   Karp Ponomaryov, menjalani pembedahan 12 tahun yang lalu. Namun, lelaki berusia 53 tahun ini sering merasa kesakitan di sekitar perutnya setelah makan.
Sering merasakan sakit perut yang aneh, maka Karp memeriksakan kondisinya ke doktor. Setelah dilakukan pemeriksaan, hasil rontgen memperlihatkan sebilah gunting bedah bersarang di dalam perutnya.

Gunting bedah sepanjang 20 sentimeter ini diketahui sengaja ditinggalkan oleh staf pakar bedah di dalam perutnya setelah operasi yang dilakukannya 12 tahun lalu.
"Saya belum pernah melihat hal seperti ini, peralatan bedah tertinggal di dalam perut. Seharusnya doktor yang melakukan pembedahan ketika itu dapat melihatnya dan mengambil gunting tersebut," ujar dr Baurzhan Aybaev.

Namun Karp tidak ingin saman rumah sakit yang membedahnya ketika itu. Dia hanya meminta agar mereka mengambil gunting itu dari dalam perutnya. (Cesariana Sitanggang)
 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.