Followers

Thursday, December 4, 2014

Akta Hasutan: Adun PR bawa usul, BN keluar dewan - HARAKAHDAILY

 
  KUALA LUMPUR: Dewan Negeri Selangor (DNS) yang bersidang hari ini meluluskan usul tergempar menggesa Kerajaan Pusat memansuhkan Akta Hasutan 1948.

Usul itu dibawa Adun Kampung Tunku, Lau Weng San yang disokong Saari Sungib (Hulu Kelang), Tiew Way Kang (Teratai) dan Ng Suee Lim (Sekinchan).

Katanya, pendirian PM yang membelakangkan janjinya menunjukkan sikap hipokrit atau dalam bahasa Arab, ‘munafik’.

“Respons parti komponen BN yang lain berkenaan pendirian terbaru Perdana Menteri itu sangat menarik, yang mana pemimpin MCA dan MIC berkata keputusan akta terpenting itu tidak pernah dibincangkan dalam kabinet,” katanya dipetik Selangor Kini.

Beliau berkata demikian sebagai merujuk keputusan Perdana Menteri yang juga Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak  untuk tidak memansuhkan akta itu ketika perhimpunan agung parti itu, baru-baru ini.

Sementara itu, Saari yang pernah dua kali ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) menyifatkan Akta Hasutan berkenaan menindas dan menghalang rakyat bersuara.

Tegasnya, ini adalah perjuangan rakyat menentang kezaliman, perjuangan untuk menjamin kebebasan bersuara.

Sesungguhnya, kata beliau negara ini tidak perlu akta yang kejam sebaliknya wujudkan akta yang mampu mewujudkan suasana harmoni.

Terdahulu, semua Adun Barisan Nasional keluar dewan ketika usul tergempar itu dibangkitkan.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.