Followers

Sunday, November 2, 2014

Rentikanlah nak perbodohkan orang PAS ...Derih OOiii!


Catatan Dhuha Ust Idris Ahmad

Kenapa perlu reka cerita, Pas hendak join dengan Umno. Sehingga merosakkan persepsi Pas di kalangan orang awam.

Orang yang bawa cerita ini, mungkin dia tidak faham Perlembagaan Pas, ada masalah peribadi, masalah hati atau memang itu profesion beliau yang pada perkiraan dia boleh menjadi "Amal Soleh" sewaktu di dalam kubur.

Ada.... Jangan cakap tak ada 


Hendak bersama Umno - Jangan cakap tak ada “Kita tidak sepatutnya berfikir nak berpakat dengan UMNO. Sebaliknya kita perlu berusaha memperkasakan Pakatan Rakyat.

 Ada pihak perwakilan yang kata mana ada di antara kita yang nak pergi berunding atau bersama dengan UMNO. Saya nak beritahu bahawa ketika kami di Perak dah buat keputusan sungguh tegas untuk tidak bersama UMNO dan dah putus untuk bersama DAP dan PKR, kami dihubungi oleh pimpinan tertinggi, ”Tak bolehkah kita kaji keputusan untuk bersama dengan UMNO?”.

 Ada saudara-saudara! Jangan cakap tak ada. Cuma saya tak nak sebut namanya. Tapi saya nak katakan ada. Sebab itu janganlah saudara-saudara terus buat keputusan seolah-olah semua orang dalam PAS tak ada yang berfikir begitu (yakni untuk bersama dengan UMNO). Ada! Tapi saya tak layan.”.~ Ustaz Ahmad Awang – Mantan Naib Presiden 3

Catatan Dhuha Ust Idris Ahmad

Perlu diingat, Pas bukan hak peribadi mana-mana individu. Kalau ada mana-mana individu teringin dengan Umno, biarlah dia seorang.

Organisasi Pas tidak semudah itu untuk membenarkan Pas bersatu dengan Umno. Ketika Pas hendak menyertai Kerajaan Campuran 1971, Satu Muktamar Khas dibuat. Keputusan itu mendapat tentangan yang hebat daripada perwakilan. Setelah diundi, majoriti tipis yang menyokong.

Ust Hj Idris Hj Ahmad 9 Muharam 1436 / 2 November 2014 Ahad.

PAS bukan hak Presiden atau MSU sahaja   ....ada perlembagaannya



Hanipa Maidin dalam ucapan penggulungannya menyebut bahawa Majlis Syura Ulama dan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang bertindak melampaui kuasa dalam menetapkan calon menteri besar Selangor.

 Menurutnya pada pindaan perlembagaan pada 1983 memutuskan bahawa tugas presiden perlu menumpukan soal tanggungjawab bersama dan turut menghapuskan pemusatan kuasa kepada presiden.

 "Ia dipinda dan sememangnya tidak ada peruntukan khusus (mengenai kuasa veto presiden).

 "Kita tidak menafikan presiden boleh buat keputusan tetapi dari soal perlembagan presiden biasanya merujuk kepada AJK PAs Pusat," katanya. 

"Tidak ada sebarang masa bahawa pandangan Luham (Lajnah Undang-undang dan Hak Asasi Manusia) mewakili kebenaran secara keseluruhannya dan kita pun tidak berniat begitu," katanya.

 'Apa salahnya rujuk Luham?' Beliau menambah, Luham yang diketuainya perlu dirujuk dalam mentafsir ruang lintup kuasa tersebut.

 "Apa salahnya Majlis Syura Ulama, dalam mentafsirkan perlembagaan (PAS), apa salahnya Luham dirujuk untuk membantu Majlis Syura Ulama untuk memberi tafsiran (terbaik). ~ MK.

 "Majlis Syura Ulama mesti mengetahui kaedah pentafsiran (undang-undang). Tak salah kalau merujuk pentafsiran moden... Perlembagaan PAS mengikuti semangat daripada Al-Quran," katanya dalam ucapannya.
 
 
al-Husseyn

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.