Followers

Sunday, November 2, 2014

Ahmad Maslan akui biarpun harga minyak dunia turun, harga di Malaysia tak akan turun..

 
Ahmad Maslan semalam mengatakan kerajaan mempunyai dua pilihan sekiranya harga minyak dunia terus menunjukkan trend penurunan.

Pilihan pertama ialah kerajaan boleh menurunkan harga RON95 sekiranya harga minyak dunia turun kepada serendah RM1.72 seliter dan mengenakan cukai jualan 58 sen.

Pilihan kedua, kerajaan boleh menurunkan harga minyak sehingga ke RM1.72 mengikut pasaran dunia dan tidak mengenakan cukai jualan, namun menjejaskan pendapatan negara untuk pembangunan.

Maksudnya jelas.. biarpun harga minyak dunia terus merudum rakyat Malaysia tidak akan membayar harga yang lebih rendah untuk petrol biarpun ada dicanangkan oleh BN harga minyak RON 97 akan diapungkan menurut harga pasaran dunia.

Apa kata Ahli Parlimen DAP.

Ahli Parlimen Kluang Liew Chin Tong berkata, Putrajaya perlu menyatakan pendirian memandangkan tindakan mereka bercanggah dengan trend harga minyak mentah di peringkat global.
"Bajet 2014 menjangkakan harga minyak mentah berada pada paras AS$110 setong sementara Bajet 2015 menjangkakan AS$105 setong. Namun harga semasa berada pada paras AS$80 hingga AS$85 setong.

"Kejatuhan harga minyak dan pengurangan subsidi menyebabkan pendapatan kerajaan jatuh sekurang-kurangnya 30%, yang datangnya dari keuntungan berkaitan petroleum Petronas.

"Putrajaya tidak harus mengenakan cukai jualan petroleum bagi mendapatkan keuntungan disebabkan keuntungan kecil dari Petronas," katanya dalam satu kenyataan.

Liew berkata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak perlu menolak cadangan Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan untuk mengenakan cukai jualan petroleum jika harga minyak global terus turun.

Katanya, tidak adil kepada rakyat jika cukai jualan dikenakan apabila harga minyak mentah jatuh di bawah harga jualan semasa.

"Najib mesti menolak pilihan itu," katanya.

Liew yang juga merupakan pengerusi DAP Johor berkata, walaupun tanpa cukai, harga RON95 tetap RM2.30 seliter.

"Ahmad berkata masalah sekarang adalah untuk mendapatkan kembali RM23.5 bilion tahun lalu dan RM21 bilion tahun ini yang dibayar kepada syarikat minyak bagi membolehkan mereka mengurangkan harga minyak.

"Hakikatnya ialah, kerajaan berada dalam dunia mereka sendiri ekoran pengurusan ekonomi menjadi kebimbangan kini."~ The Malaysian Insider

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.