Isu ini saya tidak begitu ambil berat
tetapi selepas pertemuan dengan pegawai kanan polis Bukit Aman yang
mengesahkan hubungannya dengan salah seorang penuntut kesultanan Sulu,
saya mengimbas kembali temu bual saya dengan Datuk Dr Jeffrey pada
Februari lalu.
Pada tenghahari Khamis tanggal 27
Februari lalu, saya berpeluang sembang-sembang politik dengan YB Datuk
Dr Jeffrey Kitingan di pejabatnya di Damai, Kota Kinabalu.
Tepat jam 12
tengah hari, Tony Minggir yang mengatur pertemuan itu memberi isyarat
Dr Jeffrey sudah sedia menunggu di pejabatnya. Tony Minggir adalah
seorang aktivis UBF yang aktif. Mengah juga memanjat tangga di tingkat
4. Namun rasa penat seketika hilang sebaik Dr Jeffrey dengan wajah yang
ceria buka pintu, menghulur tangan bersalam dan mempersilakan kami
duduk.
“Di sini tidak boleh merokok” Kata Tony
secara bergurau. Saya ketawa. Di kedai Mamak tadi, saya dan Tony tak
putus-putus merokok sambil berbincang soal depan negeri Sabah. Banyak
ilmu yang saya perolehi dari Tony Minggir yang aktif menulis dalam web dusunbukit.wordpress.com dan banyak buat penyelidikan tentang Malaysia Agreement 1963 dan isu-isu berkaitan hak Sabah.
Dr Jeffrey tersenyum dengan gurauan
Tony. Dalam raut wajah yang tenang telah mula kelihatan garis-garis
usia. Dr Jeffrey sudah menjangkaui usia 60an. Tapi semangatnya bercakap
soal hak Sabah tidak pernah luntur.
Hati saya berbisik, selepas Jeffrey,
siapa lagi pemimpin Sabah yang berani bercakap soal hak Sabah dan
sanggup dipenjarakan? Barangkali ramai anak-anak muda di luar sana,
setakat berani di laman maya berselindung disebalik nama-nama samaran
bercakap soal hak Sabah tapi tidak cukup pengetahuan dan fakta jauh
sekali keberanian dan kecekalan sepert Dr J.
Jeffrey sentiasa tenang menjawab
persoalan saya. Ada kalanya soalan saya bersifat provokasi. Namun
jawapannya tidak sedikitpun disaluti emosi . Beliau berhujah berasaskan
fakta dan kerap merujuk kepada persetujuan yang telah dicapai dalam
Perjanjian Malaysia 1963.
“Bagi pandangan saya idea Malaysia hanya satu transisi untuk mencapai kemerdekaan. Gagasan
Malaysia ini saya anggap bukan sesuatu projek yang akan berkekalan tapi
satu transisi untuk memberi bimbingan atau guidance kepada Sabah dan
Sarawak menjadi dewasa dalam politik untuk bertanggungjawab dan
memerintah sendiri.” Jeffrey memulakan hujah. Hujahnya menunjukkan keyakinan tinggi Sabah boleh memerintah sendiri.
Adakah Datuk optimis ia boleh dicapai? ”
I am always optimis matlamat itu boleh dicapai. Singapura boleh
memerintah sendiri. Sebenarnya projek Malaysia juga untuk mencari
penyelesaian Singapura. Terpulang kepada kita untuk mencari jalan yang
terbaik. Contohnya, masalah PTI (pendatang tanpa izin) bukan masalah
yang tidak boleh selesai. Mereka ini adalah orang kita juga”.
Maksud Datuk kita boleh berkongsi
negeri Sabah dengan puak-puak ini andaikata cita-cita self
determination itu berjaya? Maksud saya menyerahkan sebahagian Sabah
kepada puak Sultan Sulu yang menuntut Sabah?
“Kenapa tidak? Sabah negeri yang kaya.
Kita mempunyai cukup sumber untuk menyelesaikan apa juga masalah di
negeri ini. Kita boleh berunding dengan mereka secara baik tanpa perlu
kekerasan. Jika boleh dirunding dengan baik dan dapat ditangani dengan
bijak tidak akan timbul insiden seperti di Lahad Datu”.
Apakah perlu sebuah pembangkang kuat
seperti Pakatan Rakyat untuk dapat mencapai matlamat tersebut. Maksud
saya untuk mendapatkan “new deal” untuk Sabah?.
“Saya bersetuju sebuah parti pembangkang
yang kuat boleh melakukan check and balance seperti kewujudan Pakatan
Rakyat sekarang. Itu diperingkat Pusat, tetapi diperingkat negeri, kita
tidak boleh diwakili sebuah parti nasional yang set up sama seperti Umno
dan BN.
PKR juga tidak menghormati hak otonomi negeri Sabah. Sama
seperti Umno, Pengerusi Perhubungan dilantik Kuala Lumpur bukan rakyat
Sabah yang pilih.
Jika PR memerintah tentu caranya sama
seperti Umno dan BN, kita juga akan terperangkap dalam permainan politik
mereka, jika PKR berkuasa diperingkat Pusat.
Cuba lihat kedudukan Sabah
dan Sarawak sebagai perbandingan. Negeri Sarawak terbukti masih mampu
mempertahankan hak-hak negeri kerana negeri itu diwakili parti tempatan.
Manakala di Sabah, walaupun pemimpin-pemimpin tempatan berkuasa tetapi
mereka harus menjaga ‘elit politik’ di Kuala Lumpur.
Di Sarawak, Ketua
Menteri negeri itu hanya menjaga Sarawak, sedangkan Ketua Menteri Sabah
perlu menjaga kepentingan Umno dan kedudukannya”.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.