Ramai orang yang mencari
perbezaan yang terbaik. Tetapi dari perspektif perlembagaan ia adalah
agak mudah: yang terbaik adalah sesuatu yang paling demokratik.Yang
meletakkan kepentingan rakyat di atas segala-galanya.
Walaupun PKR telah mencalonkan
ADUN Kajang, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail untuk menggantikan
penyandang Tan Sri Khalid Ibrahim. Perkara itu nampaknya masih tidak
selesai, terutamanya selepas Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang
mengeluarkan kenyataan mempertahankan Khalid minggu lalu.
Dan perkara itu menjadi lebih
rumit apabila Dr Zuhdi Marzuki, Ketua Pegawai Eksekutif untuk pusat
penyelidikan Pas, menjangkakan meninggalkan parti Pakatan Rakyat untuk bekerjasama dengan Umno-BN.
Ini
adalah dengan tujuan untuk membentuk kerajaan negeri akan datang.Ia
adalah benar bahawa Setiausaha Agung Pas Datuk Mustafa Ali telah
menjarakkan partinya daripada apa yang dipanggil Zuhdi sebagai analisis
senario.
Namun pada hakikatnya, bahawa
parti itu telah berkata perkara yang sama berulang kali. Dan ini
termasuk Abdul Hadi sendiri.Ini menunjukkan imej ketidaksepakatan dalam
kepimpinan Pakatan pada MB seterusnya bagi negeri terkaya di negara ini.
Dan dalam PKR sendiri walaupun keputusan sebulat suara dicapai pada mesyuarat biro politik
nama lain telah menjadi buah mulut untuk kerusi panas itu: Dr Idris
Ahmad, pakar sakit puan yang kini merupakan ADUN untuk Ijok.
Tidak seperti sistem presiden di
mana kerajaan dipilih secara langsung oleh pengundi dalam sistem kita
kerajaan dilantik oleh ketua negara. Bahawa walau apa pun hasrat
pengundi masih tinggi.
Oleh itu keperluan di pihak ketua negara untuk melantik seseorang yang mendapat sokongan majoriti di dalam pilihan raya.
Ini menggariskan prinsip bahawa walaupun kuasa untuk melantik kerajaan
adalah mengikut budi bicara di pihak ketua negara ia perlu dilaksanakan
dengan cara ia mencerminkan kehendak majoriti.
Ini adalah sebab mengapa Perlembagaan kita - seperti dalam demokrasi Westminster
yang lain - yang menetapkan peraturan majoriti dalam proses
pelantikan.Walaupun Idris mungkin lebih diterima ke istana kerana dia
puak Bugis dan dia berasal dari Selangor - tidak seperti Wan Azizah yang
berasal dari Kedah dan bukan daripada puak itu - apa yang diambil kira
dari sudut pandangan Perlembagaan adalah di mana sokongan majoriti ahli
parlimen Pakatan di Dewan Undangan Selangor sebenarnya terletak.
Masih tidak jelas jika Wan
Azizah mendapat sokongan daripada majoriti ahli parlimen Pakatan.
Sehingga kini dia kelihatan mempunyai majoriti PKR dan DAP tetapi ini
mungkin tidak cukup untuk membentuk majoriti mudah di dalam 56-anggota
dewan.
Dan ditambah dengan kemunculan
Idris dan ditambah pula dengan langkah Pas tidak menentu ia lebih
berkemungkinan bahawa kita akan melihat “parlimen tergantung" atau seri
dalam Dewan Undangan Negeri Selangor.
Apa pun meletakkan satu usul
tidak percaya di dalam dewan untuk menyingkirkan Khalid nampaknya tidak
menjadi pilihan. Selain daripada keadaan yang tidak menentu di dalam
dewan itu juga tidak biasa dalam kebanyakan sistem: parti-parti politik
lebih suka pergerakan yang tertutup.
Walau bagaimanapun pilihan yang
terakhir tidak berguna apabila Khalid telah berikrar untuk menjalankan,
langkah terbarunya yang menandatangani perjanjian air dengan kerajaan persekutuan yang diterajui Umno.
ķIa adalah salah satu keputusan
yang dibuat olehnya yang telah menimbulkan kemarahan pihak atasan
Pakatan.Apa yang kita lihat sekarang di Selangor adalah keadaan di mana
tidak ada seorang pun majoriti yang jelas dan ini boleh membawa kepada
masalah yang serius.
Ini termasuk keadaan yang
genting seperti kegagalan di pihak kerajaan negeri untuk mendapatkan
bajet yang diluluskan atau bil yang telah ditolak oleh dewan.Ia juga
boleh membawa kepada masalah kesahihan; iaitu kuasa kerajaan negeri
untuk menasihati Sultan. Oleh itu ia kini menjadi tanggungjawab Sultan untuk membuat langkah untuk menamatkan ketidaktentuan ini.
Sebagai raja berperlembagaan
beliau perlu mempunyai sebuah kerajaan untuk menasihati beliau. Ini,
dalam istilah biasa, bermakna negara mesti mempunyai kerajaan untuk
menjalankan urusannya.
Dan ia hanya boleh dilakukan
oleh ahli-ahli politik yang dipilih boleh dipertanggungjawabkan untuk
dewan: istana dan perkhidmatan awam tidak boleh memerintah negeri ini
jika yang tidak popular dipilih.Jika terdapat majoriti yang jelas di
dalam dewan maka dia boleh melantik mereka untuk memerintah negeri ini.
Tetapi pilihan ini kini tidak
kelihatan berhasil dan oleh itu ia adalah untuk beliau sekarang adalah
untuk membubarkan dewan. Ini akan membolehkan pilihan raya negeri di
mana rakyat boleh memilih kerajaan yang mereka mahu.
Untuk Perlembagaan berkenaan
istana mempunyai dua pilihan: untuk mendesak kepada Khalid untuk membuat
permintaan untuk pembubaran atau, jika Khalid enggan berbuat demikian,
membubarkan dewan itu sendiri. ~mk
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.