Ketika pelbagai pihak menyalahkan penerbangan Malaysia
Airlines (MAS) kerana mengambil laluan di atas kawasan pergolakan di
timur Ukraine, media Jerman melaporkan penerbangan Singapura (SIA)
melalui kawasan itu lebih banyak kali berbanding MAS.
SIA melalui kawasan Donetsk yang dikuasai pemberontak Ukraine itu sebanyak 75 kali berbanding MAS yang hanya melaluinya sebanyak 48 kali, lapor Der Spiegel.
Majalah berita itu melaporkan penerbangan Rusia
Aeroflot melaluinya sebanyak 86 kali sepanjang tujuh hari lalu, Ukraine
International Airlines 62 kali manakala syarikat penerbangan terbesar
Jerman, Lufthansa, 56 kali.
Penerbangan itu direkodkan dalam masa tujuh hari lalu dalam radius
150 batu dari bandar industri Ukraine."Dari segi ranking syarikat
penerbangan, MAS berada di tempat kelima iaitu 48 penerbangan... data
menunjukkan Donetsk mempunyai trafik udara yang sibuk," kata Spiegel
Online.
"Sama ada serangan (terhadap MH17) adalah satu perbuatan rawak atau
kesilapan, ia boleh juga berlaku kepada pesawat pelbagai syarikat
penerbangan antarabangsa yang lain."MH17 terbang di paras 10,060m – 300m
di atas ruang udara larangan – di timur Ukraine apabila ia ditembak
jatuh dan membunuh semua 298 orang di atas kapal.
UK Daily Mail melaporkan,
walaupun MH17 terbang di ruang udara yang tidak ada larangan, namun
syarikat penerbangan diberi amaran tentang potensi bahaya di kawasan
itu.Putrajaya, bagaimanapun, mempertahankan laluan penerbangan yang
diambil oleh MH17, berkata Malaysia tidak pernah dimaklumkan oleh
mana-mana pihak bahawa ia tidak selamat.
Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata syarikat penerbangan komersil dari 15 negara Asia Pasifik juga menggunakan laluan penerbangan yang sama.
MAS dalam satu kenyataan semalam berkata, MH17 meminta untuk terbang di
10,600m lebih dari ruang udara Ukraine, tetapi sebaliknya diarahkan
pusat kawalan trafik udara di negara itu untuk terbang di 10,060m.
"Sebelum kemalangan itu, pihak berkuasa Ukraine hanya mengehadkan ruang
udara sehingga 9,700m, mengikut Eurocontrol," tulis Spiegel Online."Pada
ketinggian yang lebih tinggi, bagaimanapun, tidak ada sekatan ke atas
trafik udara awam.
"Hanya selepas tragedi berlaku ke atas MH17, ruang udara itu disekat
sepenuhnya."Jurucakap dari Lufthansa, Thomas Jachnow, memberitahu
Spiegel Online syarikat penerbangan itu kerap terbang di timur Ukraine
sehingga Khamis.Pada hari Khamis, selepas MH17 ditembak jatuh, empat
penerbangan Lufthansa ditukar laluannya, kata Jachnow.
Semasa sidang akhbar semalam, media asing dan tempatan menekan Liow
mengapa MH17 mengambil laluan penerbangan di zon konflik itu, dan adakah
Malaysia sedia untuk memikul tanggungjawab untuk MH17 ketika mengambil
laluan itu.
"Malaysia Airlines menggunakan laluan itu banyak kali, bertahun-tahun dan inilah sebab mengapa MH17 mengambil laluan penerbangan itu," kata Liow.
Liow menolak tanggapan bahawa MAS cuba menjimatkan kos bahan api dengan
mengambil laluan itu dengan berkata 15 daripada 16 syarikat penerbangan
Asia Pasifik masih menggunakan laluan tersebut. ~tmi
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.