Seminggu ini kecoh tentang adanya restoran yang mengadakan promosi berbuka dengan arak.
Ada arak bertaraf "amatur" seperti Tiger,Anchor dan Guiness untuk golongan bawahan dan ada arak bertaraf "professional" seperti Wiski dan seumpamanya untuk golongan bangsawan dan kaya.
Mengapa restoran begitu berani mengadakan promosi tersebut?
Ini jawapannya:
Walaupun
secara terbuka restoran itu menjual arak, tetapi masih ramai penganut
Muslim berbuka di restoran sedemikian, kata Penolong Pengarah Bahagian
Hub Halal Jakim, Mohd Saidi Jaafar.
"Yang
kita kesalkan adalah premis berkenaan terang-terangan menjual arak
tetapi masih ramai orang Islam datang makan di situ," kata Saidi yang
dipetik dalam akhbar Sinar Harian hari ini.
Ini
menunjukkan betapa restoran ini mendapat sokongan dari orang yang
mengaku Islam. Ini juga menunjukkan restoran berkenaan sering mendapat
kunjungan pelangan Islam untuk pesta arak.
Arak umpama air sejuk. Bermula dari pihak Istana,orang politik hinggalah rakyat bawahan.
Jadi apa peliknya jika ada promosi berbuka dengan arak?
Orang Melayu
cuma jijik dengan babi sahaja. Bayangkan jika restoran letak iklan babi
di depan restoran. Dijamin tiada umat Melayu singgah makan minum di
situ.
Apabila restoran berani mempromosikan iftar dengan arak menunjukkan dua perkara untuk direnungi:
1) Pihak restoran sengaja menghina Islam.
2)
Orang Islam tidak menunjukkan contoh yang baik kepada pihak restoran
iaitu mereka sendiri yang minum seolah-olah arak itu bukan minuman haram
bagi Islam.
Rasanya alasan no 2 lebih tepat.
Salah siapa?
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.