AL-QURAN
1) Kira-kira 30 ayat Al-Quran menyentuh undang-undang berkaitan jenayah & aspek pemeliharaan 5 perkara disebut al-Maqasid al- Khamsah iaitu memelihara agama,nyawa,akal,keturunan & harta benda.
2)Diantara hukum yang jelas dalam Al-Quran ialah hukuman ke atas pencuri potong tangan manakala hukuman ke atas tuduhan zina al-Qazaf 80 kali sebatan.
3) Tiga bahagian hukum yg terdapat dalam Al-Quran:
a.Hukum`Itiqadiyyah(akidah):Berkaitan hubungan manusia dgn Allah.
a.Hukum`Itiqadiyyah(akidah):Berkaitan hubungan manusia dgn Allah.
b.Hukum Khuluqiyah(akhlak):Mengatur hubungan manusia dgn manusia lain & dirinya sendiri.
c.Hukum Shariyyah(syariah):Mengatur hubungan hidup lahiriyah antara manusia dengan makhluk lain & dengan alam sekitarnya.
SUNNAH
1)Sunnah iaitu percakapan, pertuturan,&juga pengakuan Rasulullah s.a.w. dikira sebagai perundangan Islam dalam kedudukan selepas Al-Quran.
SUNNAH
1)Sunnah iaitu percakapan, pertuturan,&juga pengakuan Rasulullah s.a.w. dikira sebagai perundangan Islam dalam kedudukan selepas Al-Quran.
2)Sunnah dalam hubungannya dengan undang -undang jenayah
syariah menjelaskan maksud ayat Al-Quran tentang syarat dan tempat
seperti hukum potong tangan dalam jenayah curi& menerangkan kaedah
hukuman sebat ke atas penzina & tuduhan zina.
3)Sunnah juga
mengeluarkan hukum baru yang tidak terdapat dalam Al-Quran.Rasulullah
menggubal hukum sendiri melalui ijtihad baginda yang merupakan ilham
ataupun wahyu daripada Allah ke atas rasulNya.
4)Contohnya,kewajipan membayar diyat janin,cara-cara sebatan bagi peminum arak & cara rejam.
IJMAK
1)Permuafakatan seluruh mujtahidin selepas wafat Rasulullah ke atas sesuatu hukum syarak menjadi sumber perundangan ketiga selepas Al-Quran & Sunnah.
IJMAK
1)Permuafakatan seluruh mujtahidin selepas wafat Rasulullah ke atas sesuatu hukum syarak menjadi sumber perundangan ketiga selepas Al-Quran & Sunnah.
2)Contoh hukum yang telah ditetapkan dengan cara ijmak ialah memerangi golongan murtad ketika zaman khalifah pertama selepas kewafatan Rasullullah,Abu Bakar Al-Sidiqq.
QIYAS
1)Bermaksud menyamakan hukum bagi sesuatu perkara yang belum ada ketentuan sama ada di dalam Al-Quran & Sunnah dengan hukum yang sudah ada ketentuan kerana terdapat illah yang sama.
2)Hukum yang
diperolehi secara qiyas, menjadi hujah mesti dipakai kerana merupakan
perundangan Islam tetapi qiyas bukan sumber mutlak untuk menetapkan
hukum baru.
3)Banyak diguna sebagai hukum bagi kesalahan tafzir
kerana berdasarkan pertimbangan pihak hakim atau pemerintah untuk
menentukan hukuman yang sesuai dengan kesalahan.
4)Contoh qiyas seperti menyamakan liwat dengan zina ,arak dengan tuak.
5)Selain 4 sumber tersebut, terdapat beberapa sumber lain yang dianggap sebagai cabang atau pelengkap.
6)Para ulama atau fuqahai mempunyai pandangan yang berbeza diantara
satu sama lain dalam pengambilannya sebagai hukum antaranya Istishab,
Istihsan,Masalih al-Mursalah,Urf,Syariat Umat terdahulu & lain-lain yang perlukan muzakarah para ulama terpilih....
SUBHANALLAH....
ALLAHUAKBAR....
Istihsan,Masalih al-Mursalah,Urf,Syariat Umat terdahulu & lain-lain yang perlukan muzakarah para ulama terpilih....
SUBHANALLAH....
ALLAHUAKBAR....
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.