Followers

Wednesday, April 16, 2014

MIC gagal 50 tahun rangka hala tuju ekonomi kaum India – YB V Sivakumar (DAP Batu Gajah)



Kerajaan gagal untuk membantu meningkatkan status sosio-ekonomi kaum India di negara ini. 

Sejak kemerdekaan tidak ada apa-apa dasar ataupun program khas untuk membantu masyarakat India yang miskin. 

Kerajaan Perikatan mahupun Barisan Nasional tidak menunjukkan komitmen yang benar-benar serius dalam meningkatkan status sosio-ekonomi kaum India. Malah, terdapat banyak bukti kaum ini ditindas secara licik selama ini.

Parti MIC yang sepatutnya memperjuangkan hak kaum India pula menjadi 'Pak Angguk' kerana kepentingan dan kedudukan politik dalam kerajaan. 

Pemimpin ini menggadai kaum India yang sebenarnya memberi sokongan dan dokongan kepada Barisan Nasional sejak kemerdekaan. 

Kaum India dianggap sebagai kumpulan yang tidak signifikan dan boleh diketepikan apabila merangka apa-apa dasar pembangunan untuk negara.

Kerajaan Barisan Nasional dan MIC lupa sumbangan kaum India yang menjadi tulang belakang membangunkan negara ini sejak sebelum merdeka lagi. Siapa yang membuka dan membersihkan hutan untuk pertanian dan perladangan? 

Ramai di antara kita yang pura-pura melupakan sejarah yang ditulis dengan keringat kaum minoriti ini.

Perladangan merupakan sektor ekonomi yang paling utama bagi negara kita pada ketika itu. Memang tidak dapat dinafikan kaum India merupakan saraf tunjang dalam sektor ekonomi komoditi sebelum dan selepas Tanah Melayu mendapat kemerdekaan daripada British. 

Kaum India menjadi pekerja utama di ladang getah, kelapa sawit, kelapa, koko, teh dan lain-lain lagi.

Kaum India menetap di ladang-ladang dan jarang mempunyai peluang untuk berurusan atau mengatur aktiviti ekonomi lain di luar. 

Kaum India bersebati dengan aktiviti perladangan secara tertutup untuk satu jangka masa yang cukup panjang. Ini menyebabkan pekerja ladang menjadi golongan ketinggalan. Tenaga mereka dikerah dan dibalas dengan upah yang rendah. 

Masyarakat tertutup ini tidak mendapat peluang dalam persaingan ekonomi negara kita. Pemilik ladang membuat keuntungan yang besar, tetapi pekerja ladang dibayar gaji kecil hanya untuk sara diri dan keluarganya.

Walaupun kerajaan pernah mengiktiraf pekerja ladang ini sebagai golongan miskin, tetapi tidak merangka polisi yang sewajarnya untuk membantu meningkatkan kedudukan mereka dalam ekonomi negara ini. 

Kerajaan mengambil sikap 'menutup mata'  dalam soal pembangunan kaum India di negara ini.

Apakah alasan yang diberikan oleh kerajaaan untuk tidak membantu masyarakat India yang sebahagian besarnya bekerja di  ladang ketika itu? 

Kerajaan mendakwa kaum India mempunyai pekerjaan tertentu  dan menetap di ladang-ladang yang dimiliki oleh pihak swasta. 

Oleh itu, kerajaan tidak mempunyai kuasa untuk  memberi dana pembangunan kepada kumpulan yang berada di bawah tanggungan dan seliaan pihak swasta. 

Walaupun kerajaan membelanjakan jutaan ringgit untuk pembangunan luar bandar tetapi  peruntukan itu tidak disalurkan kepada kaum India  yang bekerja di ladang.

Kaum India melalui pelbagai kesengsaraan hidup di negara ini. Pada ketika negara kita dilanda inflasi yang teruk diantara 1986 hingga 1990, pendapatan boleh guna pekerja ladang jatuh secara mendadak.

Ini merumitkan lagi kehidupan mereka tanpa sebarang bantuan dan sokongan daripada kerajaan mahupun pihak lain. Inflasi menelan sebahagian besar upah pekerja ladang yang malang ini.

Statistik menunjukkan 65% pekebun kecil dan 40% pekerja ladang getah hidup di bawah paras kemiskinan tegar pada 1970.  Sebahagian besar pekerja yang terlibat adalah kaum India. 

MIC sekali lagi gagal memberi cadangan kepada kerajaan untuk menggubal Dasar Ekonomi Kaum India seperti yang dibuat oleh Umno untuk membantu orang Melayu yang miskin melalui Dasar Ekonomi Baru.

Pada 1973, kerajaan membuat pengumuman skim rumah murah akan diwujudkan untuk membantu pekerja ladang supaya dapat memiliki rumah sendiri. 

Tetapi, kerajaan hanya membina 1,608 rumah murah di estet di seluruh negara. Ini sekali gus menghancurkan harapan yang diberikan oleh kerajaan kepada tenaga kerja perladangan yang melebihi 250,000 orang. – 16 April, 2014.


The Malaysian Insider. 


Komen

Zar Ali III's photo.
 
Zar Ali III Ini lah Speaker DUN Perak yang diusung dan dikurung di Bilik Stor belakang DUN semasa "RAMPASAN KUASA BN" Dalam DUN Perak yang tidak mengikut prosedure Demokrasi Sebenar.... 
 
ALLAH SWT tidak tidur - mereka2 yang bersekongkol dengan tragedi tersebut TELAH DAN AKAN menerima balasan dari Allah SWT...... Fikir Fikirkan lah...
 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.