Followers

Monday, August 5, 2013

Tony Pua : Amaran Kepada PM Jangan Hukum Rakyat Dengan GST - By Lizawati Madfa

 tony-pua
SHAH ALAM 5 OGOS : Setiausaha Publisisti DAP, Tony Pua berkata Kerajaan Persekutuan tidak seharusnya menghukum rakyat dengan memperkenalkan Cukai Barangan dan Perkhidmatan(GST) sedangkan gejala rasuah, pembaziran dan ketirisan dibiarkan.

Sedangkan kerajaan sendiri yang menyebabkan Malaysia mengalami bajet defisit selama15 tahun dengan hutang yang melambung tinggi.

Dalam masa yang sama 85 peratus daripada rakyat negara ini tidak memperolehi pendapatan yang layak bagi membolehkan mereka membayar cukai.

Sehubungan itu, DAP memberi amaran kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak agar tidak menggunakan kedudukan negatif Malaysia dalam analisis ‘Fitch Ratings’ sebagai alasan melaksanakan GST.

“Langkah itu mungkin sesuai bagi tempoh jangka masa pendek seperti ‘panadol’ buat Malaysia namun ia pasti gagal mengubati ‘kanser’ dalam kewangan Malaysia.

“GST hanya bertindak menunda krisis dengan meningkatkan hasil kerajaan, namun jika kerajaan terus membazir dengan amalan kronisme dan rasuah, tiada jumlah cukai yang dapat menampung perbelanjaan negara,” tegas beliau dalam satu kenyataan hari ini.

Mengambil contoh negara Greece, beliau yang juga Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara berkata, negara Eropah itu tetap gagal mengatasi masalah kebankrapan sekalipun dengan mengambil langkah memperkenalkan GST pada kadar 23 peratus.

“Lebih banyak cukai dikutip, lebih banyak ketirisan akan berlaku.

“Sebaliknya, kerajaan perlu mengambil pendekatan yang lebih berkesan seperti mengurangkan pergantungan pembiayaan liabiliti luar jangka, mengamalkan tender terbuka serta meningkatkan ketelusan di semua peringkat proses belanjawan kerajaan untuk memerangi rasuah,” tambahnya lagi.


Selangorku.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.